Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammatillisen koulutusvientiprosessin kehittäminen

Alén, Jouni (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Alen_Jouni.pdf (1.006Mt)
Lataukset: 


Alén, Jouni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915348
Tiivistelmä
Lainsäädäntöuudistukset ja toiminnan kehittäminen ovat vieneet Suomen ammatillista koulutusvientiä eteenpäin. Samalla vanhat prosessit ja toimintatavat vaativat uudistusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisen koulutusvientiprosessin nykytilaa ja kehittää toimintaprosessia asiakaslähtöisesti niin, että suomalainen imago ja koulutuksen tavoitteet tulivat toteutettua, ja pystyttiin tekemään kannat-tavaa liiketoimintaa.

Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Aineisto kerättiin asiantuntija haastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemän henkilöä, joilla oli kokemusta ammatillisesta koulutusviennistä. Haastateltavat työskentelivät ammatillisen koulutusviennin johto-, suunnittelu-, markkinointi- sekä koulutustehtävissä. Tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisen koulutusviennin nykytila sekä kehityskohteet. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysistä saadut tulokset esitettiin SWOT-analyysina.

Tuloksissa tuli esiin Suomen vahvuus tasa-arvoisena koulutusyhteiskuntana, jossa koulutuksella on tärkeä rooli. Myös opetuksen laatu, digitaaliset palvelut ja työelämäyhteistyö nähtiin tärkeässä roolissa toiminnan eteenpäin viemisessä. Heikkouksina haastatteluissa tuli esiin myyntiosaaminen, jossa suomalaisen koulutuksen vahvuuksia ja suomalaisen yhteiskunnan imagoa ei hyödynnetä. Myös suomalainen byrokratia ja yhteistoimintaverkostoissa toimiminen nähtiin tärkeinä kehittämiskohteina.

Suomen imagon onnellisena, tasa-arvoisena, koulutusmyönteisenä, edistyksellisenä ja turvallisena maana nähtiin edustavan arvoja, joiden avulla ammatillista koulutusvientiä voidaan markkinoida. Prosessin toteutuksessa voidaan huomioida kestävän kehityksen eri ulottuvuudet sekä koulutuksen merkitys yhteiskuntien kehityksessä.
 
Legal reforms and operational developments have advanced the vocational education export of Finland. Additional reforms to the existing processes and practices are required as well. The objective of the study was to explore the current state of the education export process and develop a customer-oriented operational process in a manner that meets the Finnish image and educational goals, all the while maintaining business profitability.

The study was conducted using qualitative design-based research methodology. Research materials were collected through expert interviews. Seven people with extensive experience in vocational education ex-port were interviewed for the purposes of this study. The interviewees were working in management, design, marketing, and educational positions in vocational education export. The study explored the cur-rent state of vocational education export and identified its areas of development. The interviews were transcribed and analyzed using content analysis methodology, the results of which were presented in the form of a SWOT analysis.

The research identified Finland’s strength as an equal educational society in which education has a significant role. The quality of education, digital services, and working life cooperation were seen as having an important role in advancing vocational education export as well. The interviews revealed a weakness: sales competence for which the strengths of Finnish education and the image of the Finnish society are not taken full advantage of. Moreover, Finnish bureaucracy and operating in cooperative networks were seen as important areas of improvement.

Finland’s image as a happy, equal, education-friendly, progressive, clean, and safe country was seen as representative of values that could be utilized in the marketing of vocational education export. The process implementation can take into account the different aspects of sustainable development, and the significance of education in the development of societies.



Keywords/tags (subjects)
vocational education export, education export, co-determination, cooperative networks, networking
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste