Lasten kuntoutustarpeen havaitseminen ja arviointi erikoissairaanhoidossa
Kainulainen, Katri (2020)
Kainulainen, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714738
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa tutkimuksiin ja käytännön tietoon pohjautuvaa kuvailevaa tietoa hyvistä käytänteistä, jotka tukevat lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia erikoissairaanhoidossa. Kehittämistyön tavoitteena oli tukea lapsiasiakkaiden hoito- ja kuntoutusprosessien kehittämistä Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen sairaanhoitopiirin lasten vastuualue.
Kehittämistyön toteutus jakautui kolmeen vaiheeseen: (1) empiirinen kyselytutkimus ja (2)
Scoping-katsaus (3) yhteenveto. Kyselytutkimus kohdennettiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä niiden erikoisalojen henkilökunnalle, joilla hoidetaan lapsiasiakkaita. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti eli induktiivisesti nostaen esille tekijät, jotka henkilöstön kokemana edistävät ja estävät lapsen oikea-aikaista kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia. Kyselyaineiston käsittelyä jatkettiin teemoittelulla, jonka tuloksena nostettiin esiin kaksi avainteemaa, joihin scoping katsauksen tiedonhaku kohdennettiin. Tiedonhaun tuloksena sisäänotto- ja poissulkukriteerit täyttäviä tutkimusjulkaisuja valittiin katsaukseen 14 kpl. Kolmannessa vaiheessa kyselyaineiston ja scoping katsauksen tulokset yhdistettiin kuvailevan sisällönanalyysin keinoin ja aineisto luokiteltiin kahteen eri kategoriaan: 1) lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia edistävät tekijät ja 2) lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia estävät tekijät.
Johtopäätöksenä kuvataan hyviä käytänteitä, jotka tukevat lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia erikoissairaanhoidossa sekä annetaan ehdotuksia käytännön
työssä toteutettavaksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä lasten hoito- ja kuntoutusprosesseja kehitettäessä.
Kehittämistyön toteutus jakautui kolmeen vaiheeseen: (1) empiirinen kyselytutkimus ja (2)
Scoping-katsaus (3) yhteenveto. Kyselytutkimus kohdennettiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä niiden erikoisalojen henkilökunnalle, joilla hoidetaan lapsiasiakkaita. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti eli induktiivisesti nostaen esille tekijät, jotka henkilöstön kokemana edistävät ja estävät lapsen oikea-aikaista kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia. Kyselyaineiston käsittelyä jatkettiin teemoittelulla, jonka tuloksena nostettiin esiin kaksi avainteemaa, joihin scoping katsauksen tiedonhaku kohdennettiin. Tiedonhaun tuloksena sisäänotto- ja poissulkukriteerit täyttäviä tutkimusjulkaisuja valittiin katsaukseen 14 kpl. Kolmannessa vaiheessa kyselyaineiston ja scoping katsauksen tulokset yhdistettiin kuvailevan sisällönanalyysin keinoin ja aineisto luokiteltiin kahteen eri kategoriaan: 1) lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia edistävät tekijät ja 2) lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia estävät tekijät.
Johtopäätöksenä kuvataan hyviä käytänteitä, jotka tukevat lapsen kuntoutustarpeen havaitsemista ja arviointia erikoissairaanhoidossa sekä annetaan ehdotuksia käytännön
työssä toteutettavaksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä lasten hoito- ja kuntoutusprosesseja kehitettäessä.