MESSUOSALLISTUMISEN VAIKUTUS LIIKETOIMINTAAN
Rämö, Tapio (2012)
Rämö, Tapio
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksen ja teorian avulla tarkastella yritysten messuosallistumista ja analysoida erilaisia tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet hyvään tai huonoon messumenestykseen. Työssä pohdittiin myös, miten messumenestys on vaikuttanut yrityksen liiketoimintaan sekä selvitettiin tutkimuksen avulla kotimaisten yritysten suhtautumista messuihin markkinointimuotona: minkälaisiin asioihin yritykset panostavat messuille lähtiessään, mitkä ovat yrityksen mielestä vähäpätöisempiä seikkoja, sekä miten suhtautuminen on vaikuttanut yrityksen menestymiseen messuilla ja niiden jälkeen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli sastamalalainen mainostoimisto Jips Oy, jonka toimialaan kuuluu mainostoimisto- ja markkinointipalveluiden tuottamisen lisäksi myös messuosastosuunnittelu. Opinnäytetyö on tehty ensisijaisesti toimeksiantajan näkökulmasta, mutta se toimii myös hyvänä oppaana messuille aikoville yrityksille ohjeistamaan heitä panostamaan oikeisiin asioihin, jotta saavutettaisiin maksimaalinen hyöty messuosallistumisesta.
Työn tutkimusosa suoritettiin vuonna 2011 sähköisellä kyselylomakkeella Alihankinta 2010 -messuille osallistuneille kotimaisille yrityksille. Kysely lähetettiin noin 650 yritykselle, ja tuloksena saatiin 125 yksilöityä vastauslomaketta, jolloin vastausprosentti nousi yli 19 prosenttiin, joka osoittaa, että valitsemani opinnäytetyön aihe on tärkeä ja ajankohtainen.
Messuosallistumiseen panostetaan vuosittain noin 150 miljoonaa euroa ja messut ovatkin viidenneksi suurin markkinointiviestinnän kanava Suomessa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu messuosallistuminen on erinomainen tapa edistää myyntiä, hankkia uusia asiakaskontakteja, vahvistaa jo olemassa olevia asiakaskontakteja, parantaa yrityksen näkyvyyttä ja imagoa sekä vertailla kilpailijoita ja kehittää omaa kilpailukykyä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli sastamalalainen mainostoimisto Jips Oy, jonka toimialaan kuuluu mainostoimisto- ja markkinointipalveluiden tuottamisen lisäksi myös messuosastosuunnittelu. Opinnäytetyö on tehty ensisijaisesti toimeksiantajan näkökulmasta, mutta se toimii myös hyvänä oppaana messuille aikoville yrityksille ohjeistamaan heitä panostamaan oikeisiin asioihin, jotta saavutettaisiin maksimaalinen hyöty messuosallistumisesta.
Työn tutkimusosa suoritettiin vuonna 2011 sähköisellä kyselylomakkeella Alihankinta 2010 -messuille osallistuneille kotimaisille yrityksille. Kysely lähetettiin noin 650 yritykselle, ja tuloksena saatiin 125 yksilöityä vastauslomaketta, jolloin vastausprosentti nousi yli 19 prosenttiin, joka osoittaa, että valitsemani opinnäytetyön aihe on tärkeä ja ajankohtainen.
Messuosallistumiseen panostetaan vuosittain noin 150 miljoonaa euroa ja messut ovatkin viidenneksi suurin markkinointiviestinnän kanava Suomessa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu messuosallistuminen on erinomainen tapa edistää myyntiä, hankkia uusia asiakaskontakteja, vahvistaa jo olemassa olevia asiakaskontakteja, parantaa yrityksen näkyvyyttä ja imagoa sekä vertailla kilpailijoita ja kehittää omaa kilpailukykyä.