Koronan vaikutus Case X yrityksen myyntiprosessiin
Lehtonen, Eetu (2021)
Lehtonen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015597
Tiivistelmä
Koronapandemia luoma maailmanlaatuinen ilmiö tuotti monia haasteita, niin ihmisten kuin yritystenkin toimintaan. Tämän johdosta toimeksiantajayrityksessä haluttiin selvittää koronapandemian mahdollisia vaikutuksia myyntiprosessiin. Tavoitteena oli luoda selkeä kuva siitä, millaisia konkreettisia muutoksia myynti- prosessi oli mahdollisesti kokenut pandemian johdosta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena vertailututkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin dataan toimeksiantajayrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmästä. Vertailua tehtiin kahden eri ajanjakson välillä. Ensimmäinen ajanjakso oli vuoden 2019 2–4 kvartaalit ja toinen ajanjakso samat kvartaalit vuonna 2020. Vuotta 2019 pidettiin normaalina aika ja vuotta 2020 korona-aikana.
Tuloksista selvisi, että kauppoja on luotu korona-aikana myyntiprosessin alkuvaiheessa kolmannes vähemmän. Myöskin keskikaupan koko on tippunut korona-aikana kolmanneksen. Inbound-markkinoinnin kautta syntyneet keskustelunavaukset olivat olleet tehottomampia korona-aikana. Tarkasteltaessa myyntiprosessia kokonaisuutena huomattiin, että korona-aikana myyntiaktiviteetit olivat selkeästi lisääntyneet.
Tuloksista voitiin todeta, että koronapandemia oli luonut myyntiprosessista työläämmän. Potentiaalisen asiakkaan vieminen läpi myyntiprosessin vaati huomattavasti enemmän toimenpiteitä kuin ennen koronapandemiaa. Toimeksiantajayrityksen myyntiprosessin on kuitenkin kokonaisuutena soveltuva tulokselliseen myyntiin myös poikkeusaikana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena vertailututkimuksena. Tutkimuksessa kerättiin dataan toimeksiantajayrityksen asiakkuudenhallintajärjestelmästä. Vertailua tehtiin kahden eri ajanjakson välillä. Ensimmäinen ajanjakso oli vuoden 2019 2–4 kvartaalit ja toinen ajanjakso samat kvartaalit vuonna 2020. Vuotta 2019 pidettiin normaalina aika ja vuotta 2020 korona-aikana.
Tuloksista selvisi, että kauppoja on luotu korona-aikana myyntiprosessin alkuvaiheessa kolmannes vähemmän. Myöskin keskikaupan koko on tippunut korona-aikana kolmanneksen. Inbound-markkinoinnin kautta syntyneet keskustelunavaukset olivat olleet tehottomampia korona-aikana. Tarkasteltaessa myyntiprosessia kokonaisuutena huomattiin, että korona-aikana myyntiaktiviteetit olivat selkeästi lisääntyneet.
Tuloksista voitiin todeta, että koronapandemia oli luonut myyntiprosessista työläämmän. Potentiaalisen asiakkaan vieminen läpi myyntiprosessin vaati huomattavasti enemmän toimenpiteitä kuin ennen koronapandemiaa. Toimeksiantajayrityksen myyntiprosessin on kuitenkin kokonaisuutena soveltuva tulokselliseen myyntiin myös poikkeusaikana.
