Myymäläpäälliköiden kokemuksia itsensä johtamisesta koronapandemian aikana: case Glitter Oy, Jyväskylä
Hynninen, Laura (2021)
Hynninen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015554
Tiivistelmä
Kaikki menestyksekäs johtaminen lähtee menestyksekkäästä itsensä johtamisesta. Työntekijöiden johtamisen lisäksi esimiehen on siis kyettävä johtamaan myös itseään.
Tutkimuksessa selvitettiin miten koronapandemian aiheuttama poikkeusaika on vaikuttanut Glitter Oy:n Jyväskylän kivijalkamyymässä toimivan esihenkilön itsensä johtamiseen. Työssä haluttiin saada lisäymmärrystä myymäläpäällikön valmiuksista toimia tehtävässään poikkeusajan olosuhteissa sekä yrityksen siihen tarjoamasta tuesta. Opinnäytetyössä etsittiin kehitysehdotuksia lähiesimiestyön parantamiseen ja itsensä johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta Glitter Oy:n Jyväskylän alueen myymäläpäällikköä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että koronapandemia ei ole merkittävästi vaikuttanut esimiestyöhön. Se on kuitenkin vaikuttanut Glitter Oy:n myymäläpäälliköiden itsensä johtamisen osa-alueisiin, mm. jaksamiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Koronapandemian pitkittyminen tuli kaikille yllätyksenä ja vaikka koronaan reagointi oli yrityksen puolelta tehokasta, olisi vertaistukea ja työhyvinvoinnin puolelta toivottu enemmän.
Tutkimus osoitti Glitter Oy:n toimineen hyvien johtamisperiaatteiden mukaisesti myös poikkeusolojen aikana. Tätä tukivat osaltaan hallittu henkilöstöpolitiikka, toimivat prosessit sekä työpaikkatyytyväisyys, sekä hallittu reagointi koronan aiheuttamaan kriisiin. Hyvänä asiana nähtiin Jyväskylässä kahden myymälän välinen aktiivinen yhteydenpito ja vertaistuki koronan aikana. Successful leadership starts with successful self-management. In addition to managing employees, the supervisor must also be able to manage themselves.
The aim of the research was to gain deeper understanding of the store manager's ability to perform their duties in exceptional circumstances and the support provided by the company. The research sought development suggestions for improving the work of immediate supervisors and self-management.
The study was conducted with a qualitative research approach. The data were collected by interviewing two store managers of Glitter Ltd Jyväskylä area. The data were analyzed by using qualitative content analysis.
The results of the study revealed that Glitter Ltd acted in accordance with good management principles during exceptional circumstances in terms of Covid-19 pandemic. These results were supported in part by a controlled personnel policy, well-functioning processes and job satisfaction, as well as a controlled response to the crisis caused by the Covid-19. The challenges brought by Covid-19 pandemic have affected the aspects of Glitter Ltd’s store managers' own management, e.g. resilience and general well-being. The prolongation of the Covid-19 pandemic came as a surprise to everyone and although the response to the Covid-19 pandemic was effective on the part of the company, more peer support and more attention to well-being at work would have been desirable.
Active communication and peer support between the two stores in Jyväskylä were seen as a good thing during the pandemic.
Tutkimuksessa selvitettiin miten koronapandemian aiheuttama poikkeusaika on vaikuttanut Glitter Oy:n Jyväskylän kivijalkamyymässä toimivan esihenkilön itsensä johtamiseen. Työssä haluttiin saada lisäymmärrystä myymäläpäällikön valmiuksista toimia tehtävässään poikkeusajan olosuhteissa sekä yrityksen siihen tarjoamasta tuesta. Opinnäytetyössä etsittiin kehitysehdotuksia lähiesimiestyön parantamiseen ja itsensä johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta Glitter Oy:n Jyväskylän alueen myymäläpäällikköä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että koronapandemia ei ole merkittävästi vaikuttanut esimiestyöhön. Se on kuitenkin vaikuttanut Glitter Oy:n myymäläpäälliköiden itsensä johtamisen osa-alueisiin, mm. jaksamiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Koronapandemian pitkittyminen tuli kaikille yllätyksenä ja vaikka koronaan reagointi oli yrityksen puolelta tehokasta, olisi vertaistukea ja työhyvinvoinnin puolelta toivottu enemmän.
Tutkimus osoitti Glitter Oy:n toimineen hyvien johtamisperiaatteiden mukaisesti myös poikkeusolojen aikana. Tätä tukivat osaltaan hallittu henkilöstöpolitiikka, toimivat prosessit sekä työpaikkatyytyväisyys, sekä hallittu reagointi koronan aiheuttamaan kriisiin. Hyvänä asiana nähtiin Jyväskylässä kahden myymälän välinen aktiivinen yhteydenpito ja vertaistuki koronan aikana.
The aim of the research was to gain deeper understanding of the store manager's ability to perform their duties in exceptional circumstances and the support provided by the company. The research sought development suggestions for improving the work of immediate supervisors and self-management.
The study was conducted with a qualitative research approach. The data were collected by interviewing two store managers of Glitter Ltd Jyväskylä area. The data were analyzed by using qualitative content analysis.
The results of the study revealed that Glitter Ltd acted in accordance with good management principles during exceptional circumstances in terms of Covid-19 pandemic. These results were supported in part by a controlled personnel policy, well-functioning processes and job satisfaction, as well as a controlled response to the crisis caused by the Covid-19. The challenges brought by Covid-19 pandemic have affected the aspects of Glitter Ltd’s store managers' own management, e.g. resilience and general well-being. The prolongation of the Covid-19 pandemic came as a surprise to everyone and although the response to the Covid-19 pandemic was effective on the part of the company, more peer support and more attention to well-being at work would have been desirable.
Active communication and peer support between the two stores in Jyväskylä were seen as a good thing during the pandemic.