Onko improvisaatio enää relevanttia klassisessa musiikissa? : Improvisaation opettamista klassisella kitaralla
Moisio, Pekka (2021)
Moisio, Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015609
Tiivistelmä
Improvisaatio on ollut erilaisissa muodoissaan ja eri tyylilajeissa osana koko musiikin historiaa. Kuitenkin improvisaatio klassisessa musiikissa on menettänyt merkitystään ja sen vaikutus nykyajassa klassiseen musiikkiin ei ole läheskään niin suurta kuin se on ollut historian aikana. Klassisen musiikki on tietyllä tapaa unohtanut juurensa, jos sen piirissä improvisaatiota ei enää harjoiteta.
Improvisaatio on luovaa toimintaa. Muusikoitten luovuus tulisi esiin helpommin ja sitä voitaisiin paremmin käyttää, jos improvisointia harjoitettaisiin enemmän, myös klassisen puolen muusikkojen parissa. Improvisaatio olisikin hyvä olla merkittävänä osana klassisen musiikin koulutusta. Toivottavasti tulevaisuudessa improvisaation opettamisen merkitys ja tärkeys tullaan huomaamaan myös klassisen musiikin parissa ja klassinen musiikkikin palaa juurilleen.
Tarkoituksenani oli tutkia, miten improvisaatiota opetetaan klassisella kitaralla Youtube videoitten kautta. Otin lähtökohdakseni klassisella kitaralla opettamisen, koska se on oma pääinstrumenttini. Analysoin videoita poimien sieltä metodeja ja keinoja, joiden kautta improvisaatioita opetetaan. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja videoitten analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.
Saadut tulokset jäivät osittain vajaiksi ja huomasin, että improvisaatio opetusvideot eivät antaneet kokonaisuudessaan riittävää informaatiota ja opastusta improvisointiin. Käytännönläheisempi ote opetusvideoissa olisi tuottanut lisää tarpeellista tietoa, jota voisi käyttää omassakin improvisaation opetuksessa. Videot itsessään improvisaation opetusmateriaalina ovat hyviä ja tarpeellisia, kunhan ne suunnitellaan ja tehdään hyvin oppilaan tarpeita ajatellen.
Improvisaatio on luovaa toimintaa. Muusikoitten luovuus tulisi esiin helpommin ja sitä voitaisiin paremmin käyttää, jos improvisointia harjoitettaisiin enemmän, myös klassisen puolen muusikkojen parissa. Improvisaatio olisikin hyvä olla merkittävänä osana klassisen musiikin koulutusta. Toivottavasti tulevaisuudessa improvisaation opettamisen merkitys ja tärkeys tullaan huomaamaan myös klassisen musiikin parissa ja klassinen musiikkikin palaa juurilleen.
Tarkoituksenani oli tutkia, miten improvisaatiota opetetaan klassisella kitaralla Youtube videoitten kautta. Otin lähtökohdakseni klassisella kitaralla opettamisen, koska se on oma pääinstrumenttini. Analysoin videoita poimien sieltä metodeja ja keinoja, joiden kautta improvisaatioita opetetaan. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja videoitten analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.
Saadut tulokset jäivät osittain vajaiksi ja huomasin, että improvisaatio opetusvideot eivät antaneet kokonaisuudessaan riittävää informaatiota ja opastusta improvisointiin. Käytännönläheisempi ote opetusvideoissa olisi tuottanut lisää tarpeellista tietoa, jota voisi käyttää omassakin improvisaation opetuksessa. Videot itsessään improvisaation opetusmateriaalina ovat hyviä ja tarpeellisia, kunhan ne suunnitellaan ja tehdään hyvin oppilaan tarpeita ajatellen.