Työelämälähtöisen opetuksen toteuttaminen maatilakohteessa
Heimonen, Arto (2021)
Heimonen, Arto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915384
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi nosti esille entistä vahvemman työelämälähtöisen koulutuksen
järjestämisen. Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ja opiskelun laajuus kasvoi ja työelämässä suoritettavien jaksojen osuus laajeni. Tämä toimintamalli on kuitenkin vielä varsin uutta, eikä yhtenäistä toimintamallia ole oppilaitoksille yritysyhteistyöhön luotu.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yritysyhteistyön kautta mahdollistuva opiskelijoiden uusi
oppimisympäristö luo lisäarvoa koulutuksen toteuttamiseen ja opiskelijoiden ammattitaidon lisäämiseen. Toimintatutkimuksellisin menetelmin testattiin kolmella eri opiskelijaryhmällä työelämälähtöisesti toteutettu kokonaisuus. Tutkimusasetelma on toimintatutkimus.
Menetelmäksi valikoitui tuotekorttisarja, jossa jokainen kortti kuvasi yhden seosrehuerän tekemisen työvaiheen. Kortista löytyivät seosrehun valmistusresepti sekä laitekohtaiset käyttöohjeet, siilojen numerot ja ajoreitti jakelua varten.
Opiskelijaryhmien kanssa työskentely maatilakohteessa oli haastavaa ja hyvin antoisaa. Opiskelijat antoivat suoraa palautetta ja kehittämisenkohteita, joita voidaan jatkossa hyödyntää yhteistyötä suunnitellessa. Opiskelijat testasivat käytännössä tuotekorttien toimivuutta
järjestämisen. Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ja opiskelun laajuus kasvoi ja työelämässä suoritettavien jaksojen osuus laajeni. Tämä toimintamalli on kuitenkin vielä varsin uutta, eikä yhtenäistä toimintamallia ole oppilaitoksille yritysyhteistyöhön luotu.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yritysyhteistyön kautta mahdollistuva opiskelijoiden uusi
oppimisympäristö luo lisäarvoa koulutuksen toteuttamiseen ja opiskelijoiden ammattitaidon lisäämiseen. Toimintatutkimuksellisin menetelmin testattiin kolmella eri opiskelijaryhmällä työelämälähtöisesti toteutettu kokonaisuus. Tutkimusasetelma on toimintatutkimus.
Menetelmäksi valikoitui tuotekorttisarja, jossa jokainen kortti kuvasi yhden seosrehuerän tekemisen työvaiheen. Kortista löytyivät seosrehun valmistusresepti sekä laitekohtaiset käyttöohjeet, siilojen numerot ja ajoreitti jakelua varten.
Opiskelijaryhmien kanssa työskentely maatilakohteessa oli haastavaa ja hyvin antoisaa. Opiskelijat antoivat suoraa palautetta ja kehittämisenkohteita, joita voidaan jatkossa hyödyntää yhteistyötä suunnitellessa. Opiskelijat testasivat käytännössä tuotekorttien toimivuutta