Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuulkaa minua! – Bikva-menetelmä palautejärjestelmänä kuurojen palveluasumisessa

Rajala, Heli-Maarit (2021)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Rajala_Heli-Maarit.pdf (981.0Kt)
Lataukset: 


Rajala, Heli-Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915420
Tiivistelmä
Kuurojen Palvelusäätiö sr:n toimeksiannon tarkoituksena oli edistää yhtenäisen palautejärjestelmän kehittämistä kaikkiin kuurojen palveluasumisen yksiköihin huomioiden asukkaiden kieli- ja kommunikaatiotaidot. Tavoitteena oli tutkia tanskalaisen Bikva - asiakaslähtöisen arviointi- ja kehittämismenetelmän soveltuvuutta asiakaspalautejärjestelmäksi. Samalla selvitettiin tämänhetkistä asiakastyytyväisyyttä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa on piirteitä tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta. Tiedonkeruu tapahtui ryhmähaastattelun ja havainnoinnin avulla toimeksiantajan valitseman asumisyksikön asukaskokouksessa, johon osallistui kuusi kuuroa asukasta, neljä tulkkia ja kaksi asumisyksikön ohjaajaa. Bikva-menetelmän mukaisesti asukkaat saivat vapaasti kertoa itselleen merkityksellisistä ja tärkeistä asioista asumisyksikössä ja sen ulkopuolella. Tilaisuuden tulokset esiteltiin etäkokouksessa asumisyksikön henkilöstölle.

Keskustelutilaisuuden sisältöteemat liittyivät kommunikointiin, asumiseen, kavereihin, henkilökuntaan, vapaa-aikaan ja työhön sekä opiskeluun. Havainnoinnin perusteella asukkaat osallistuivat vaihtelevalla aktiivisuudella keskusteluun ja arkisista asioista oli helppo keskustella. Ohjaajista oli apua tulkkauksessa ja asiayhteyksien selvittämisessä. Tutkijan rooli oli tärkeä puheenjohtajana ja keskustelun aktivoijana.

Johtopäätöksenä Bikva-menetelmä soveltuu Kuurojen Palvelusäätiö sr:n asumisyksikön asukkaiden palautteen antamiseen ja sitä kannattaa testata luovasti muissa asumisyksiköissä. Yhteisenä nimittäjänä keskustelun teemoissa oli oman äidinkielen eli viittomakielen käyttämisen mahdollisuus. Asukkaiden antama hyvä palaute henkilökunnasta ja asumisesta on työntekijöille viesti onnistumisesta työssään ja johdolle tieto ylläpitää onnistumisen edellytyksiä.

Huomioihin perustuen palautteen antaminen ei ole asukkaille tuttua, joten tilaisuuksia tulisi olla useammin palautteen antamisen kulttuurin luomiseksi. Asukkaan osallistaminen onnistuu mahdollistamalla hänen kuulemisensa omalla äidinkielellään tai avustettuna kieli- ja kommunikaatiotaitojen mukaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste