Tunnista lasten kaltoinkohtelun merkit ja puutu : tietopaketti ja -testi lasten kaltoinkohtelusta sairaanhoitajaopiskelijoille
Aaltonen, Heidi; Sahiti, Kaltrina (2021)
Aaltonen, Heidi
Sahiti, Kaltrina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115740
Tiivistelmä
Lasten kaltoinkohtelun kaikilla muodoilla on vakavia lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksia lapsen kehityksen useisiin osa-alueisiin, kuten fyysiseen, kognitiiviseen ja psykologiseen kehitykseen, sekä lapsen käyttäytymiseen. Vaikutukset vaihtelevat toimintahäiriöistä aivovaurioihin, kroonisiin sairauksiin, masennukseen ja jopa kuolemaan. Vaikutukset voivat ilmetä lapsuudessa, murrosiässä tai aikuisuudessa.
Kaltoinkohtelua ei useinkaan tunnisteta, vaikka lasten kaltoinkohtelun tunnistamista ja siihen puuttumista koskevan moniammatillisen yhteistyön avuksi ja tueksi on tehty valtakunnallisia suosituksia, ohjeita, toimintamalleja ja työmenetelmiä. Nämä eivät yksinään edistä lasten kaltoinkohtelun tunnistamista ja siihen puuttumista, joten tarvitaan jo sairaanhoitajan peruskoulutukseen sisältyvää koulutusta. Koulutuksen tulisi korostaa esimerkiksi kaltoinkohtelun ja laiminlyönnin vakavia seurauksia, keinoja näiden ilmiöiden tunnistamiseen ja asiaan puuttumiseen sekä dokumentointia ja asiaankuuluvaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen (n=18), ja sen toimeksiantajana toimii Turun Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa lasten kaltoinkohtelusta, sen tunnistamisesta ja asiaan puuttumisesta sekä luoda tietopaketti ja -testi sairaanhoitajaopiskelijoille. Tietopaketti on PowerPoint-esitys, johon on tiivistetty opinnäytetyön keskeisimmät asiat. Tietotestissä on viisitoista tietopaketin sisältöä soveltavaa monivalintatehtävää, jotka mittaavat, kuinka hyvin opiskelija on sisäistänyt tietopaketissa esiintyvät asiat. Tietopaketti ja -testi on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille, mutta niistä voivat hyötyä myös muut terveydenhuollon opiskelijat. Tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä lasten kaltoinkohtelun muodoista, tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta.
Kaltoinkohtelua ei useinkaan tunnisteta, vaikka lasten kaltoinkohtelun tunnistamista ja siihen puuttumista koskevan moniammatillisen yhteistyön avuksi ja tueksi on tehty valtakunnallisia suosituksia, ohjeita, toimintamalleja ja työmenetelmiä. Nämä eivät yksinään edistä lasten kaltoinkohtelun tunnistamista ja siihen puuttumista, joten tarvitaan jo sairaanhoitajan peruskoulutukseen sisältyvää koulutusta. Koulutuksen tulisi korostaa esimerkiksi kaltoinkohtelun ja laiminlyönnin vakavia seurauksia, keinoja näiden ilmiöiden tunnistamiseen ja asiaan puuttumiseen sekä dokumentointia ja asiaankuuluvaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen (n=18), ja sen toimeksiantajana toimii Turun Ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa lasten kaltoinkohtelusta, sen tunnistamisesta ja asiaan puuttumisesta sekä luoda tietopaketti ja -testi sairaanhoitajaopiskelijoille. Tietopaketti on PowerPoint-esitys, johon on tiivistetty opinnäytetyön keskeisimmät asiat. Tietotestissä on viisitoista tietopaketin sisältöä soveltavaa monivalintatehtävää, jotka mittaavat, kuinka hyvin opiskelija on sisäistänyt tietopaketissa esiintyvät asiat. Tietopaketti ja -testi on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille, mutta niistä voivat hyötyä myös muut terveydenhuollon opiskelijat. Tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä lasten kaltoinkohtelun muodoista, tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta.