Kyberturvallisuusosaaminen ja -suhtautuminen sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden keskuudessa
Maliniemi, Teemu (2021)
Maliniemi, Teemu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714836
Tiivistelmä
Digitalisaation ja teknologian nopea kehitys on saanut yhteiskunnan integroimaan järjestelmiä ja ympäristöjä tietoverkkoihin. Tämä laitteiden verkostoituminen on auttanut yhteiskuntaa parantamalla ja helpottamalla yleisiä toimintoja, mutta samanaikaisesti lisännyt tarvetta kyberturvallisuudelle isomman hyökkäyspinta-alan johdosta. Yksi tärkeimpiä alueita tieto- ja kyberturvallisuutta huomioitaessa on laitteiden käyttäjät. Terveydenhuoltoala on yksi hyökätyimmistä aloista. Erilaisissa ympäristöissä, jotka käsittelevät kriittisiä tietoja, on tärkeää pystyä kouluttamaan laitteiden käyttäjät toimimaan erilaisissa tieto- ja kyberuhkatilanteissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijoiden tieto- ja kyberturvallisuusosaamista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa mahdollisia parantamiskeinoja, joilla kehittää tieto- ja kyberturvallisuusosaamista erityisesti sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Tutkimuksen aineisto koottiin verkkokyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol-työkalulla. Tutkimuskysely jaettiin taustatietojen lisäksi neljään pääosaan: Vapaa-aika ja koti, koulu, työympäristö ja suhtautuminen. Tutkimuksen tulokset analysoitiin käyttäen kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vastaajien tieto- ja kyberturvaosaaminen on hyvällä tasolla ja heidän osaamisnäkemyksensä on erityisen hyvä. Huomiota tuloksista herätti vastaajien salasanojen ylläpito, jossa esiintyi puutteita. Toisena huomiona löytyi eroavaisuudet koulu- ja työympäristöjen kyber- ja tietoturvaohjeistuksien välillä. Työympäristössä on vastauksien perusteella ohjeistettu kyber- ja tietoturvallisuutta paremmin, kuin koulussa. Tutkimuksen pääpaino siirtyi analysointivaiheessa tarkastelemaan opiskelijoiden osaamisnäkemystä, sillä tutkimuskysely oli rakennettu siten, että siitä saatiin paremmin tietoa vastaajien osaamisnäkemyksestä, kuin oikeasta tieto- ja kyberturvaosaamisesta. Pääkehitysehdotukseksi esitettiin tulosten pohjalta henkilökohtaisesti relevantimpi ohjaus, joka mukautuu osaamistasoon ja tiedon määrään.
Opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijoiden tieto- ja kyberturvallisuusosaamista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa mahdollisia parantamiskeinoja, joilla kehittää tieto- ja kyberturvallisuusosaamista erityisesti sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Tutkimuksen aineisto koottiin verkkokyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol-työkalulla. Tutkimuskysely jaettiin taustatietojen lisäksi neljään pääosaan: Vapaa-aika ja koti, koulu, työympäristö ja suhtautuminen. Tutkimuksen tulokset analysoitiin käyttäen kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vastaajien tieto- ja kyberturvaosaaminen on hyvällä tasolla ja heidän osaamisnäkemyksensä on erityisen hyvä. Huomiota tuloksista herätti vastaajien salasanojen ylläpito, jossa esiintyi puutteita. Toisena huomiona löytyi eroavaisuudet koulu- ja työympäristöjen kyber- ja tietoturvaohjeistuksien välillä. Työympäristössä on vastauksien perusteella ohjeistettu kyber- ja tietoturvallisuutta paremmin, kuin koulussa. Tutkimuksen pääpaino siirtyi analysointivaiheessa tarkastelemaan opiskelijoiden osaamisnäkemystä, sillä tutkimuskysely oli rakennettu siten, että siitä saatiin paremmin tietoa vastaajien osaamisnäkemyksestä, kuin oikeasta tieto- ja kyberturvaosaamisesta. Pääkehitysehdotukseksi esitettiin tulosten pohjalta henkilökohtaisesti relevantimpi ohjaus, joka mukautuu osaamistasoon ja tiedon määrään.
