Palkitsemisessa käytettävien mittareiden kehittäminen
Vainio, Laura (2021)
Vainio, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915400
Tiivistelmä
Verkko-ostamisesta on tullut hyvin yleistä yksityishenkilöiden keskuudessa. Verkkokaupan kasvun vaikutukset ulottuvat myös yrityksien sisälogistiikkaan. Sisälogistiikassa on pystyttävä mukautumaan kasvaviin verkkokauppatilaus määriin. Asiakastyytyväisyyden ylläpitämisen edellytyksenä on, että verkkokauppatilaukset toimitetaan asiakkaille mahdollisimman nopeasti. Opinnäytetyö toteutettiin kohdeyritykseen, joka on erikoistunut tuottamaan sisälogistiikan palveluita asiakkailleen. Kohdeyrityksessä havaittiin merkittäviä haasteita verkkokaupan tilausten toimittamisessa. Haasteista aiheutui viivettä verkkokaupan toimituksiin, minkä todettiin olevan ongelma kohdeyrityksen asiakkaalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kohdeyrityksen palkitsemismallia kehittämällä voidaan tukea verkkokaupan toimitusprosessia ja saavuttaa kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön tavoitteen lisäksi määriteltiin päätutkimuskysymys ja viisi alatutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastaukset kirjallisuuskatsauksen sekä laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin mittaamiseen ja palkitsemiseen. Tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä, jotka toimivat joko työnjohtajana tai operatiivisena päällikkönä kohdeyrityksessä. Havainnot tehtiin osallistumalla ja seuraamalla kohdeyrityksen verkkokauppatilausten toimitusprosessia.
Tutkimustuloksista havaittiin, että verkkokaupan toimitusprosessia mitattiin kahdella mittarilla. Mittareista havaittiin puutteita reliabiliteetin, validiteetin ja vaikutusmahdollisuuksien suhteen. Tutkimustulosten perusteella havaittiin mittareiden kehittämistarve. Tutkimustuloksista ilmeni, että verkkokaupan toimitusprosessissa käytettiin yhtä mittaria palkitsemisen perusteena. Palkitsemisessa käytettiin tilausten keräilystä ansaittavaa henkilökohtaista suoritepalkkiota.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin ehdotelma uudesta palkitsemismallista. Ehdotelmassa lisättiin palkitsemisen perusteena käyttävien mittareiden määrää. Uudessa palkitsemismallissa yhdistettiin sekä henkilökohtaisia että ryhmäsuoritepalkkioita. Suoritepalkkion muodostumisessa huomioitiin myös toimitusprosessin aikana tapahtuvat kuittaus- ja keräilyvirheet sekä varaston siisteys.
Opinnäytetyön tavoitteen lisäksi määriteltiin päätutkimuskysymys ja viisi alatutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastaukset kirjallisuuskatsauksen sekä laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin mittaamiseen ja palkitsemiseen. Tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä, jotka toimivat joko työnjohtajana tai operatiivisena päällikkönä kohdeyrityksessä. Havainnot tehtiin osallistumalla ja seuraamalla kohdeyrityksen verkkokauppatilausten toimitusprosessia.
Tutkimustuloksista havaittiin, että verkkokaupan toimitusprosessia mitattiin kahdella mittarilla. Mittareista havaittiin puutteita reliabiliteetin, validiteetin ja vaikutusmahdollisuuksien suhteen. Tutkimustulosten perusteella havaittiin mittareiden kehittämistarve. Tutkimustuloksista ilmeni, että verkkokaupan toimitusprosessissa käytettiin yhtä mittaria palkitsemisen perusteena. Palkitsemisessa käytettiin tilausten keräilystä ansaittavaa henkilökohtaista suoritepalkkiota.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin ehdotelma uudesta palkitsemismallista. Ehdotelmassa lisättiin palkitsemisen perusteena käyttävien mittareiden määrää. Uudessa palkitsemismallissa yhdistettiin sekä henkilökohtaisia että ryhmäsuoritepalkkioita. Suoritepalkkion muodostumisessa huomioitiin myös toimitusprosessin aikana tapahtuvat kuittaus- ja keräilyvirheet sekä varaston siisteys.