Verkkokauppaprosessien tehostaminen myymälässä : case Alko Oy
Vuorinen, Linda (2021)
Vuorinen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061315872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä Alkon työntekijät ovat verkkokauppaprosessien toimivuudesta myymälätyössä. Tähän kuuluivat verkkokauppatilausten vastaanotto ja luovutukset sekä avustettu verkkokauppatilaus. Tavoitteena oli saada selville kehitysideoita siitä, miten verkkokauppatoimintoja voitaisiin kehittää niin, että ne toimisivat entistä paremmin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin monikanavaiseen verkkokauppaan käsitteenä sekä siihen, mitä käyttäjäkokemus tarkoittaa sekä mistä se muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin menestyvän verkkokaupan tunnusmerkkejä. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi Alkon verkkokauppatoimintoja sekä osto- ja tilausprosessia.
Empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se sisälsi pääasiassa monivalintakysymyksiä ja muutaman avoimen kysymyksen. Kysely järjestettiin anonyymina. Kyselylomake luotiin käyttämällä Webropol palvelua. Kysely oli avoinna 28.4-3.5.2021 välisen ajan. Tutkimuskysely oli avoinna kaikille Alkon työntekijöille ympäri Suomen. Kyselyyn saatiin yhteensä 62 vastausta.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Alkon verkkokauppatoiminnoissa koettiin olevan jonkin verran parannettavaa erityisesti sujuvoittamisessa. Esille nousseita ongelmakohtia olivat erityisesti hitaat verkkoyhteydet sekä monimutkaiset kirjautumissivut. Edellä mainittuihin epäkohtiin puuttumisen jälkeen Alkon myyjien myymälätyötä pystytään tulevaisuudessa sujuvoittamaan entisestään ja tätä kautta asiakkaita pystytään myös palvelemaan tehokkaammin. The purpose of this thesis was to find out what Alko’s employees think about the functionality of e-commerce processes in the store, such as the receipt and extradition of e-commerce orders and the assisted e-commerce order. The aim was to find out ideas on how e-commerce functions could be developed.
The theoretical part of the thesis explored multi-channel e-commerce as a concept as well as the user experience means and what it consists of. In addition, the characteristics of successful e-commerce were examined. The theoretical part also covered Alko Oy’s e-commerce functions and the purchase and ordering process.
The empirical part was conducted as a quantitative study and consisted mainly of multiple-choice questions and a few open-ended questions. The survey was answered anonymously and was created using Webropol. The survey was open from 28th April to 3rd May 2021. It was open to all Alko’s employees throughout Finland and a total of 62 responses were received.
Based on the study, it can be stated that Alko’s online store operations were perceived to be somewhat improving, especially when it came to streamlining. Slow network connections and complicated login pages were considered to be the main issues. By addressing the above-mentioned issues, Alko’s store operations could be streamlined in the future, and customers could be served more efficiently.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa perehdyttiin monikanavaiseen verkkokauppaan käsitteenä sekä siihen, mitä käyttäjäkokemus tarkoittaa sekä mistä se muodostuu. Lisäksi tarkasteltiin menestyvän verkkokaupan tunnusmerkkejä. Näiden lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi Alkon verkkokauppatoimintoja sekä osto- ja tilausprosessia.
Empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se sisälsi pääasiassa monivalintakysymyksiä ja muutaman avoimen kysymyksen. Kysely järjestettiin anonyymina. Kyselylomake luotiin käyttämällä Webropol palvelua. Kysely oli avoinna 28.4-3.5.2021 välisen ajan. Tutkimuskysely oli avoinna kaikille Alkon työntekijöille ympäri Suomen. Kyselyyn saatiin yhteensä 62 vastausta.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Alkon verkkokauppatoiminnoissa koettiin olevan jonkin verran parannettavaa erityisesti sujuvoittamisessa. Esille nousseita ongelmakohtia olivat erityisesti hitaat verkkoyhteydet sekä monimutkaiset kirjautumissivut. Edellä mainittuihin epäkohtiin puuttumisen jälkeen Alkon myyjien myymälätyötä pystytään tulevaisuudessa sujuvoittamaan entisestään ja tätä kautta asiakkaita pystytään myös palvelemaan tehokkaammin.
The theoretical part of the thesis explored multi-channel e-commerce as a concept as well as the user experience means and what it consists of. In addition, the characteristics of successful e-commerce were examined. The theoretical part also covered Alko Oy’s e-commerce functions and the purchase and ordering process.
The empirical part was conducted as a quantitative study and consisted mainly of multiple-choice questions and a few open-ended questions. The survey was answered anonymously and was created using Webropol. The survey was open from 28th April to 3rd May 2021. It was open to all Alko’s employees throughout Finland and a total of 62 responses were received.
Based on the study, it can be stated that Alko’s online store operations were perceived to be somewhat improving, especially when it came to streamlining. Slow network connections and complicated login pages were considered to be the main issues. By addressing the above-mentioned issues, Alko’s store operations could be streamlined in the future, and customers could be served more efficiently.