Työhyvinvointia verkkovalmennuksella : yli 55-vuotiaiden työntekijöiden työhyvinvointia edistävän verkkovalmennuksen malli
Juurmaa, Hanna (2021)
Juurmaa, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215851
Tiivistelmä
Teknologinen kehitys ja globalisaatio muokkaavat työtä ja työympäristöjä, mikä yhdessä työurien pidentämisen tavoitteiden kanssa haastaa ikääntyneiden työntekijöiden jaksamista ja työhyvinvointia työuran viimeisinä vuosina. Toisaalta muutosten ohella teknologia luo myös mahdollisuuksia kuten työhyvinvointia edistävän valmennuksen toteuttamisen verkkoympäristössä.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda ikääntyneiden työntekijöiden työhyvinvointia edistävän verkkovalmennuksen malli selvittämällä kohderyhmän kannalta keskeisimmät siihen vaikuttavat tekijät erityishuomion kohdistuessa sisällöllisiin ja käytettävyyteen vaikuttaviin tekijöihin hankeympäristössä toteutetussa verkkovalmennuksessa. Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Hyvä, parempi, tuottava! Työhyvinvoinnin ja kehittyvän työyhteisön voimin parempaan tuottavuuteen -hankkeen kanssa.
Kehittämisprojekti toteutettiin kolmivaiheisena prosessina. Tutkimuksellisen osion systemoitu kirjallisuuskatsaus käsitti teknologian hyväksymistä ja käyttäjätyytyväisyyttä käsittelevää 31 tutkimusartikkelia. Aineisto luokiteltiin teoriaohjaavasti viiteen ulottuvuuteen (oppija, ohjaaja, informaation laatu, järjestelmän laatu, ympäristö) ja niiden sisältämiin osatekijöihin.
Kirjallisuuskatsauksella tuotettua teoreettista pohjaa hyödynnettiin ikääntyneille työntekijöille järjestetyissä työpajoissa ja asiantuntijapaneelissa, joiden avulla tuotettiin tietoa kohderyhmän työhyvinvointiin vaikuttavista ja verkkovalmennukseen osallistumisen kannalta keskeisistä tekijöistä. Verkkovalmennuksen malli luotiin yhdistämällä prosessin eri vaiheissa tuotetusta tiedosta merkittävimmiksi nousseet tekijät.
Yli 55-vuotiaiden työhyvinvointia edistävän verkkovalmennuksen malli muodostuu neljästä toisiinsa kiinteästi liittyvästä ulottuvuudesta (ikääntynyt työntekijä, verkkovalmentaja, verkkovalmennuksen sisältö, verkkovalmennuksen toteutus) osatekijöineen sekä ulottuvuudet yhteen sitovista voimista vuorovaikutus ja tuki. Technological development and globalization are shaping work and work environments, which together with the goals of prolonging careers will challenge the resilience and well-being of older employees in the last years of their careers.
The purpose of the development project was to create a model of online coaching that promotes the well-being of older employees at work by identifying the most important factors influencing it for the target group, with special attention to content and usability factors in online coaching. The development project was implemented in collaboration with Good, better, productive! Towards better productivity by developing work wellbeing of aging personnel -project.
The development project was implemented as a three-step process. The systematized literature review of the research section included 31 research articles on technology acceptance and user satisfaction. The material was classified into five dimensions (learner, instructor, information quality, system quality, environment) and the components they contained.
The theoretical basis produced by the literature review was utilized in workshops organized for older employees and expert panel, which were used to produce information on the factors influencing the well-being of the target group at work and key factors in participating in online coaching. The online coaching model was created by combining the factors that became the most significant of the information produced at different stages of the process.
The model of online coaching for well-being of employees over 55 years of age consists of four closely related dimensions (older employee, online coach, content of online coaching, implementation of online coaching) with its components and the dimensions of binding forces interaction and support.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda ikääntyneiden työntekijöiden työhyvinvointia edistävän verkkovalmennuksen malli selvittämällä kohderyhmän kannalta keskeisimmät siihen vaikuttavat tekijät erityishuomion kohdistuessa sisällöllisiin ja käytettävyyteen vaikuttaviin tekijöihin hankeympäristössä toteutetussa verkkovalmennuksessa. Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Hyvä, parempi, tuottava! Työhyvinvoinnin ja kehittyvän työyhteisön voimin parempaan tuottavuuteen -hankkeen kanssa.
Kehittämisprojekti toteutettiin kolmivaiheisena prosessina. Tutkimuksellisen osion systemoitu kirjallisuuskatsaus käsitti teknologian hyväksymistä ja käyttäjätyytyväisyyttä käsittelevää 31 tutkimusartikkelia. Aineisto luokiteltiin teoriaohjaavasti viiteen ulottuvuuteen (oppija, ohjaaja, informaation laatu, järjestelmän laatu, ympäristö) ja niiden sisältämiin osatekijöihin.
Kirjallisuuskatsauksella tuotettua teoreettista pohjaa hyödynnettiin ikääntyneille työntekijöille järjestetyissä työpajoissa ja asiantuntijapaneelissa, joiden avulla tuotettiin tietoa kohderyhmän työhyvinvointiin vaikuttavista ja verkkovalmennukseen osallistumisen kannalta keskeisistä tekijöistä. Verkkovalmennuksen malli luotiin yhdistämällä prosessin eri vaiheissa tuotetusta tiedosta merkittävimmiksi nousseet tekijät.
Yli 55-vuotiaiden työhyvinvointia edistävän verkkovalmennuksen malli muodostuu neljästä toisiinsa kiinteästi liittyvästä ulottuvuudesta (ikääntynyt työntekijä, verkkovalmentaja, verkkovalmennuksen sisältö, verkkovalmennuksen toteutus) osatekijöineen sekä ulottuvuudet yhteen sitovista voimista vuorovaikutus ja tuki.
The purpose of the development project was to create a model of online coaching that promotes the well-being of older employees at work by identifying the most important factors influencing it for the target group, with special attention to content and usability factors in online coaching. The development project was implemented in collaboration with Good, better, productive! Towards better productivity by developing work wellbeing of aging personnel -project.
The development project was implemented as a three-step process. The systematized literature review of the research section included 31 research articles on technology acceptance and user satisfaction. The material was classified into five dimensions (learner, instructor, information quality, system quality, environment) and the components they contained.
The theoretical basis produced by the literature review was utilized in workshops organized for older employees and expert panel, which were used to produce information on the factors influencing the well-being of the target group at work and key factors in participating in online coaching. The online coaching model was created by combining the factors that became the most significant of the information produced at different stages of the process.
The model of online coaching for well-being of employees over 55 years of age consists of four closely related dimensions (older employee, online coach, content of online coaching, implementation of online coaching) with its components and the dimensions of binding forces interaction and support.