Sosiaalisen median strategia KooKoon junioreille
Halmetoja, Jenna (2021)
Halmetoja, Jenna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115801
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median strategiaan ja kanaviin sekä siihen, millainen merkitys toimivalla strategialla on organisaatiolle. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista KooKoon juniorijoukkueiden sosiaalisen median käyttö oli ja missä oli parannettavaa. Sen pohjalta luotiin konkreettinen sosiaalisen median strategia, josta oli tarkoitus saada seuralle toimiva työkalu toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehitykseen. Sosiaalisen median strategian tavoitteena oli saada tuotua junioreita yleisön tietoon positiivisessa valossa.
Työssä tutkittiin nimenomaan KooKoon kilpajääkiekkoa pelaavien juniorijoukkueiden U17 ja U18 sosiaalisen median toimintaa. Haasteina KooKoon junioreiden sosiaalisen median käytössä oli se, että eri-ikäiset henkilöt päivittivät kanavia eikä toiminta ollut tavoitteellista. Lisäksi haluttiin tutkia, millaisilla elementeillä junioreiden sosiaalisen median päivittäminen saataisiin yhtenäistettyä edustusjoukkueen ilmeen kanssa.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja sekä benchmarkkausta (vertailukehittämistä), jonka pohjalta tehtiin kilpailija-analyysi. Kilpailija-analyysin avulla kartoitettiin seuran kilpailijoiden sosiaalisen median seuraajamääriä, käyttöä, tätä koskevia reaktioita sekä tuotettua sisältöä.
Tuloksissa kävi ilmi, ettei KooKoon U17-joukkueella ollut sosiaalisen median kanavia ja yleisesti ottaen oli haastavaa löytää myöskään U18-kilpajääkiekkoa pelaavia joukkueita, joilla oli aktiivisesti sosiaalinen media käytössään.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voitiin todeta, että KooKoon junioreiden U17-joukkueelle täytyisi luoda sosiaalisen median kanavat aktiiviseen käyttöön. Lisäksi huomattiin, että KooKoon junioreiden sosiaalisen median päivittäminen oli aktiivisempaa ja paremmalla tasolla kuin monella muulla samaa jääkiekon kilpasarjaa pelaavilla joukkueilla. Kehitettävää kuitenkin löytyi esimerkiksi pelaajien esille tuomisessa ja sisällön tuottamisen monipuolistamisessa.
Työssä tutkittiin nimenomaan KooKoon kilpajääkiekkoa pelaavien juniorijoukkueiden U17 ja U18 sosiaalisen median toimintaa. Haasteina KooKoon junioreiden sosiaalisen median käytössä oli se, että eri-ikäiset henkilöt päivittivät kanavia eikä toiminta ollut tavoitteellista. Lisäksi haluttiin tutkia, millaisilla elementeillä junioreiden sosiaalisen median päivittäminen saataisiin yhtenäistettyä edustusjoukkueen ilmeen kanssa.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja sekä benchmarkkausta (vertailukehittämistä), jonka pohjalta tehtiin kilpailija-analyysi. Kilpailija-analyysin avulla kartoitettiin seuran kilpailijoiden sosiaalisen median seuraajamääriä, käyttöä, tätä koskevia reaktioita sekä tuotettua sisältöä.
Tuloksissa kävi ilmi, ettei KooKoon U17-joukkueella ollut sosiaalisen median kanavia ja yleisesti ottaen oli haastavaa löytää myöskään U18-kilpajääkiekkoa pelaavia joukkueita, joilla oli aktiivisesti sosiaalinen media käytössään.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella voitiin todeta, että KooKoon junioreiden U17-joukkueelle täytyisi luoda sosiaalisen median kanavat aktiiviseen käyttöön. Lisäksi huomattiin, että KooKoon junioreiden sosiaalisen median päivittäminen oli aktiivisempaa ja paremmalla tasolla kuin monella muulla samaa jääkiekon kilpasarjaa pelaavilla joukkueilla. Kehitettävää kuitenkin löytyi esimerkiksi pelaajien esille tuomisessa ja sisällön tuottamisen monipuolistamisessa.