Ensihoidon keinot kohdata täysi-ikäinen seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhri – Oppimateriaali
Manninen, Aliina; Perttilä, Rosanna (2021)
Manninen, Aliina
Perttilä, Rosanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215856
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ensihoidon keinoja kohdata täysi-ikäinen seksuaalisuutta
loukkaavan väkivallan uhri. Tarkoituksena oli kehittää ensihoidon opetuksessa hyödynnettävä oppimateriaali. Työntilaajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä systemaattisella tiedonhaulla toteutetun kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana kuusi tieteellistä aineistoa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jota ohjasi opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen osiolle asetetut
tutkimuskysymykset. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa seksuaalisuutta loukkaavan
väkivallan uhrien kohtaamisesta osana ensihoitajan työtä. Opinnäytetyössä selvitettiin seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan muodot, ensihoitajan toiminta uhrin ensikohtaamisessa
sekä uhrin hoitopolku ja apua tarjoavat tahot.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seksuaalisuutta loukkaava väkivalta, ensihoitajana seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan tilanteessa sekä uhrin hoitopolku terveydenhuollon toimipisteessä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyn tieteellisen aineiston perusteella ensihoidolla on oleellinen merkitys seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrin selviytymisen kannalta. Ammattilaisen käyttäytyminen, hoidon piiriin ohjaaminen
sekä avun tarjoaminen heti akuuttivaiheessa ovat ensihoidon keinoja uhrin kohtaamiseksi.
Myös uhrin tukeminen sekä neuvominen ovat merkittävässä roolissa jo hoidon akuuttivaiheessa. Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrit tarvitsevat turvallisen ympäristön,
jossa tämän yksilöllisiin tarpeisiin ja reaktioihin vastataan. Uhrit muistavat ensikohtaamisessa niin positiiviset, kuin negatiiviset asiat. Aineiston mukaan näiden osalta ei sukupuolten välillä ole eroja.
Oppimateriaali koottiin kirjallisuuskatsauksen tulosten ja opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Materiaali voi osaltaan lisätä seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrin
kohtaamisen erityispiirteitä osana ensihoitajan työtä. Opinnäytetyön teoria- sekä tutkimusaineisto täydensivät toisiaan ja olivat samansuuntaisia. Vaikka aihe onkin myös ammattilaisissa voimakkaita tunteita herättävä, on ensihoidolla kuitenkin keinoja uhrin kohtaamiseksi
aiheen marginaalisuudesta huolimatta.
loukkaavan väkivallan uhri. Tarkoituksena oli kehittää ensihoidon opetuksessa hyödynnettävä oppimateriaali. Työntilaajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä systemaattisella tiedonhaulla toteutetun kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Kirjallisuuskatsauksessa oli mukana kuusi tieteellistä aineistoa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, jota ohjasi opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen osiolle asetetut
tutkimuskysymykset. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa seksuaalisuutta loukkaavan
väkivallan uhrien kohtaamisesta osana ensihoitajan työtä. Opinnäytetyössä selvitettiin seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan muodot, ensihoitajan toiminta uhrin ensikohtaamisessa
sekä uhrin hoitopolku ja apua tarjoavat tahot.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seksuaalisuutta loukkaava väkivalta, ensihoitajana seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan tilanteessa sekä uhrin hoitopolku terveydenhuollon toimipisteessä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyn tieteellisen aineiston perusteella ensihoidolla on oleellinen merkitys seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrin selviytymisen kannalta. Ammattilaisen käyttäytyminen, hoidon piiriin ohjaaminen
sekä avun tarjoaminen heti akuuttivaiheessa ovat ensihoidon keinoja uhrin kohtaamiseksi.
Myös uhrin tukeminen sekä neuvominen ovat merkittävässä roolissa jo hoidon akuuttivaiheessa. Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrit tarvitsevat turvallisen ympäristön,
jossa tämän yksilöllisiin tarpeisiin ja reaktioihin vastataan. Uhrit muistavat ensikohtaamisessa niin positiiviset, kuin negatiiviset asiat. Aineiston mukaan näiden osalta ei sukupuolten välillä ole eroja.
Oppimateriaali koottiin kirjallisuuskatsauksen tulosten ja opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Materiaali voi osaltaan lisätä seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan uhrin
kohtaamisen erityispiirteitä osana ensihoitajan työtä. Opinnäytetyön teoria- sekä tutkimusaineisto täydensivät toisiaan ja olivat samansuuntaisia. Vaikka aihe onkin myös ammattilaisissa voimakkaita tunteita herättävä, on ensihoidolla kuitenkin keinoja uhrin kohtaamiseksi
aiheen marginaalisuudesta huolimatta.