Etäkuntoutus ja etäohjaus nuorten matalan kynnyksen palveluissa : Nuoren kohtaaminen etäohjauksessa
Manninen, Saija (2021)
Manninen, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814950
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksessa on ollut nähtävissä muutos, jossa palveluiden tuottamisen vastuu jakautuu tulevaisuudessa julkisen sektorin ja yksityisten palveluntuottajien kesken. Järjestöjen ja yhdistysten toiminta tulee enemmän näkyväksi. Vuoden 2020 alussa alkuun lähtenyt COVID-19-pandemia on pakottanut työelämään muutoksia, vauhdittanut digitaalisten palvelujen kasvua ja työntekijöiden on täytynyt kehittää uusia toimintatapoja ja ratkaisuja asiakastyön tekemiseen kasvotusten tehtävän työn rinnalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Nuorten Ystävät ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin työntekijät kokevat asiakastyön muuttuvan etänä tehtävässä ohjaustyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on saada kyselyn avulla selville, millä tavoin työntekijät kokevat nuoren asiakkaan kohtaamisen etäohjauksessa matalan kynnyksen palveluissa ja millaisia viestintä- ja teknologia välineitä etäohjauksessa käytetään. Kohderyhmänä tässä opinnäytetyössä ovat nuorten ja nuorten aikuisten, kuitenkin alle 30-vuotiaiden parissa ohjaustyötä tekevät työntekijät. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän periaatteita noudattaen, mutta aineistonkeruussa hyödynnettiin myös kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi strukturoituja, sekä puolistrukturoituja kysymyksiä. Sähköinen tutkimuskysely lähetetiin kaikille toimeksiantajan työntekijöille. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan ajatella, että etätyötä tehdään enimmäkseen 5–10 tuntiin viikossa ja työntekijät omaksuvat helposti digitaalisten palvelujen käytön. Työssä käytetään enimmäkseen työsuhteeseen kuuluvia sovelluksia ja laitteita, mutta myös vapaita sosiaalisen median kanavia hyödynnetään. Asiakaskohtaamisissa on huomattavissa eroavaisuuksia, joidenkin mukaan asiakkaan osallisuutta ei saada etäohjauksella lisättyä, mutta nähdään luottamussuhteen rakentamisen, neuvonnan ja yhteydenpidon olevan etäohjauksessa onnistuvaa. Kohtaamisen koetaan jokseenkin olevan hankalampaa etäohjauksessa. Varsinkin nonverbaalisen viestinnän osuus vähenee ja vuorovaikutus jää puutteelliseksi.