Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluterveydenhoitajat somessa - Pilotti sosiaalista mediaa hyödyntävästä työmenetelmästä Vantaan kouluterveydenhuollossa

Räikkönen, Anna (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Räikkönen_Anna.pdf (1.445Mt)
Lataukset: 


Räikkönen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514508
Tiivistelmä
Nuorten internetin käyttö on lisääntynyt vuosien varrella merkittävästi. Internettiä hyödyntämällä terveyspalveluita voidaan tuoda kaikkien lähelle ja saataville sekä niistä saadaan yhdenmukaisia ja laadukkaita. Ihmisten kiinnostus suoraan sosiaaliseen kommunikointiin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa on merkittävää. Sosiaalinen media on luonut kanavan, jossa ihmiset voivat kommunikoida keskenään. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli lisätä sosiaalisen median käyttöä kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli pilotoida asiakaslähtöinen, sosiaalista mediaa hyödyntävä matalan kynnyksen palvelu, joka toimii yhtenä terveyden edistämisen menetelmänä kouluterveydenhoitajien työssä. Toisena tavoitteena oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien kokemuksia sosiaalista mediaa hyödyntävän palvelun käytöstä terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka piti sisällään käytännön pilotoinnin sekä tiedonkeruun laadullisin menetelmin. Pilotoinnissa hyödynnettiin sosiaalista mediaa kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa syyslukukauden ajan. Tutkimusaineisto kerättiin kehittämistyössä mukana olleilta kouluterveydenhoitajilta sekä osastonhoitajilta. Laadullinen aineisto analysoitiin tyypittelyllä sekä teemoittelulla.
Sosiaalisen median hyödyntäminen kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa mahdollisti asiakaslähtöisen työmenetelmän toteutumisen. Kyseinen työmenetelmä koettiin mielekkääksi ja toimintamenetelmää voidaan suositella myös muiden kouluterveydenhoitajien käyttöön kasvokkaisen terveysneuvonnan rinnalle. Suurin osa kehittämistoiminnan jäsenistä koki sosiaalisen median tuoneen lisäarvoa omaan työhönsä. Pilotoinnin avulla pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt sosiaalisen median hyödynnettävyydelle, jotta opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää muissa kunnissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste