Kouluterveydenhoitajat somessa - Pilotti sosiaalista mediaa hyödyntävästä työmenetelmästä Vantaan kouluterveydenhuollossa
Räikkönen, Anna (2021)
Räikkönen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060514508
Tiivistelmä
Nuorten internetin käyttö on lisääntynyt vuosien varrella merkittävästi. Internettiä hyödyntämällä terveyspalveluita voidaan tuoda kaikkien lähelle ja saataville sekä niistä saadaan yhdenmukaisia ja laadukkaita. Ihmisten kiinnostus suoraan sosiaaliseen kommunikointiin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa on merkittävää. Sosiaalinen media on luonut kanavan, jossa ihmiset voivat kommunikoida keskenään. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli lisätä sosiaalisen median käyttöä kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli pilotoida asiakaslähtöinen, sosiaalista mediaa hyödyntävä matalan kynnyksen palvelu, joka toimii yhtenä terveyden edistämisen menetelmänä kouluterveydenhoitajien työssä. Toisena tavoitteena oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien kokemuksia sosiaalista mediaa hyödyntävän palvelun käytöstä terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka piti sisällään käytännön pilotoinnin sekä tiedonkeruun laadullisin menetelmin. Pilotoinnissa hyödynnettiin sosiaalista mediaa kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa syyslukukauden ajan. Tutkimusaineisto kerättiin kehittämistyössä mukana olleilta kouluterveydenhoitajilta sekä osastonhoitajilta. Laadullinen aineisto analysoitiin tyypittelyllä sekä teemoittelulla.
Sosiaalisen median hyödyntäminen kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa mahdollisti asiakaslähtöisen työmenetelmän toteutumisen. Kyseinen työmenetelmä koettiin mielekkääksi ja toimintamenetelmää voidaan suositella myös muiden kouluterveydenhoitajien käyttöön kasvokkaisen terveysneuvonnan rinnalle. Suurin osa kehittämistoiminnan jäsenistä koki sosiaalisen median tuoneen lisäarvoa omaan työhönsä. Pilotoinnin avulla pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt sosiaalisen median hyödynnettävyydelle, jotta opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää muissa kunnissa.
tarkoituksena oli lisätä sosiaalisen median käyttöä kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli pilotoida asiakaslähtöinen, sosiaalista mediaa hyödyntävä matalan kynnyksen palvelu, joka toimii yhtenä terveyden edistämisen menetelmänä kouluterveydenhoitajien työssä. Toisena tavoitteena oli kartoittaa kouluterveydenhoitajien kokemuksia sosiaalista mediaa hyödyntävän palvelun käytöstä terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka piti sisällään käytännön pilotoinnin sekä tiedonkeruun laadullisin menetelmin. Pilotoinnissa hyödynnettiin sosiaalista mediaa kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa syyslukukauden ajan. Tutkimusaineisto kerättiin kehittämistyössä mukana olleilta kouluterveydenhoitajilta sekä osastonhoitajilta. Laadullinen aineisto analysoitiin tyypittelyllä sekä teemoittelulla.
Sosiaalisen median hyödyntäminen kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa sekä tiedottamisessa mahdollisti asiakaslähtöisen työmenetelmän toteutumisen. Kyseinen työmenetelmä koettiin mielekkääksi ja toimintamenetelmää voidaan suositella myös muiden kouluterveydenhoitajien käyttöön kasvokkaisen terveysneuvonnan rinnalle. Suurin osa kehittämistoiminnan jäsenistä koki sosiaalisen median tuoneen lisäarvoa omaan työhönsä. Pilotoinnin avulla pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt sosiaalisen median hyödynnettävyydelle, jotta opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää muissa kunnissa.