Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

5.-luokkalaisten lasten fyysisen toimintakyvyn ja aktiivisuuden edistäminen: Kotiharjoitteluopas 5.-luokkalaiselle.

Häkli, Jonna; Koivuranta, Silja (2021)

 
Avaa tiedosto
Lisää liikettä päivääsi-opas (4.594Mt)
Opinnäytetyö (1.092Mt)
Lataukset: 


Häkli, Jonna
Koivuranta, Silja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415907
Tiivistelmä
Viimeaikaisten tutkimusten mukaan vain kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkuu suositusten mukaan. Fyysisen aktiivisuuden vähentyminen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti lasten hyvinvointiin ja terveyteen altistaen muun muassa ylipainolle sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoille. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää 5.-luokkalaisten lasten aktiivisuutta ja fyysistä toimintakykyä tuottamalla 5.-luokkalaisille lapsille kotiharjoitteluopas, jota kouluterveydenhoitajat voivat hyödyntää antaessaan palautetta Move!-mittaustuloksista.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Valkeakosken kaupungin terveyspalvelut ja oppaan sisällön ohjauksesta vastasi aikuisten ja lasten avofysioterapia. Menetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa sisältäen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen. Aineiston haku toteutettiin Cinahl- ja ProQuest Central -tietokannoista. Lisäksi oppaan sisällön rakentamisessa hyödynnettiin alan muita ajankohtaisia julkaisuja ja luotettavia internetlähteitä. Kirjallisuuskatsauksen aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.

Opas toteutettiin sähköisenä suomenkielisenä 12-sivuisena julkaisuna. Tutkimustulosten pohjalta oppaan teemoiksi valikoituivat fyysinen aktiivisuus sekä fyysisen toimintakyvyn osa-alueista kestävyys, voima, liikkuvuus ja taitavuus. Opas sisältää kuvallisia harjoitusohjeita fyysisen toimintakyvyn edistämiseksi sekä teoriatietoa liikkumisen hyödyistä ja taitavuuden kehittämisestä. Lisäksi oppaassa on tilaa lasten omien tavoitteiden ja liikuntamäärien kirjaamiseen sekä oma osio huoltajille.

Lasten fyysisen aktiivisuuden ja fyysisen toimintakyvyn edistämisestä on runsaasti materiaalia saatavilla, mutta sen löytäminen voi olla perheille haastavaa. Sen sijaan henkilökohtaisesti palautteenannon yhteydessä jaettava opas sisältää tiiviissä muodossa helposti omaksuttavia keinoja. Opasta olisi suositeltavaa päivittää tasaisin väliajoin, koska näyttöön perustuvaa tietoa tulee koko ajan lisää. Jatkokehitysehdotuksena myös 8.-luokkalaiset tarvitsevat heidän ikäryhmälleen suunnatun oppaan.
 
According to recent studies, only one third of Finnish children and adolescents reach the recommended amount of physical activity. Decreased physical activity has an overall effect on the well-being and health of children and adolescents, exposing them to overweight and musculoskeletal disorders, among other things. The purpose of the thesis is to promote the activity and physical functioning of fifth grade children. The aim of the thesis is to produce a home exercise guide, that school nurses can share when giving feedback on the results of the Move!-measurement.

The commission for the thesis came from Valkeakoski Health Services and supervision of the guide’s content was provided by outpatient physiotherapy for adults and children. The method used was a research development project, including a descriptive literature review. The material of the review was retrieved from the Cinahl and ProQuest Central databases. In addition, other current publications in the explicit field, as well as reliable Internet sources were utilized. The material was analysed by theory-based content analysis.

The guide was created in Finnish as an electronic 12-page publication. Themes of the guide were physical activity and endurance, strength, mobility and motor skills in the area of physical functioning. The themes were chosen based on the research results. The guide includes illustrated exercise instructions to promote physical functioning, as well as theoretical knowledge about the benefits of physical activity and development of motor skills. In addition, the guide has a separate space for recording the children's own goals and amounts of exercise, as well as a specific section for guardians.

There is plenty of material available to promote children’s physical activity and physical functioning, but finding it can be challenging for families. However, the guide is handed out in person simultaneously with feedback and it contains easy-to-follow instructions. The guide should be updated regularly as more evidence-based research information arises. As a further development proposal, eighth graders also need a guide for their age group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste