Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Puodin palveluprosessin kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen

Tuomola, Niina (2021)

 
Avaa tiedosto
Tuomola_Niina.pdf (1.387Mt)
Lataukset: 


Tuomola, Niina
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215846
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Länsirannikon Koulutus Oy, WinNovan Rauman palveluosaston elintarvikemyymälä Puodin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja ja kehittämisehdotuksia WinNovan elintarvikemyymälä Puodin palvelukokonaisuuden kehittämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden toiveita ja tarpeita Puodin palveluista ja toiminnoista sekä pyrkiä selvittämään Puodin palveluprosessin toimivuutta.
.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin sekä määrällistä tutkimusmenetelmää, että laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruussa
tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastattelua sekä havainnointia. Tutkimuksen kohderyhmäni oli Winnovan Rauman Satamakadun henkilökunta. Kyselyyn vastasi 39 henkilöä ja haastatteluun osallistui kuusi henkilöä. Tämän lisäksi asiakkaiden osto- ja toimintakäyttäytymistä havainnoitiin Puodissa viiden päivän ajan. Tämän opinnäytetyön viitekehyksen muodostavat ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelma, WinNovan strategian toimintamalli Lean sekä palvelumuotoiluprosessi. Tutkimusongelmana oli: Miten Puodin palveluprosesseja voidaan kehittää palvelumuotoilulla niin, että samalla huomioidaan WinNovan strategiset tavoitteet, kuten Lean – toimintamalli s sekä ammatillisen koulutuksen pedagogiset tavoitteet. Tutkimus osoitti, että palvelumuotoilu oli tarkoituksen mukainen menetelmä tämän opinnäytetyön menetelmäksi vastaamaan tutkimuskysymyksiin.

Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että yleisesti Puodin palveluprosessi toimii hyvin, tuotteet ja palvelut olivat laadukkaita sekä hinta-laatusuhde oli hyvä. Yksittäisiä palveluprosessin palvelutuokioita ja kontaktipisteitä tulee kehittää asiakaslähtöisemiksi ja joustavammiksi. Kehittäminen edellyttää jatkuvaa toiminnan tarkkailua. Asiakkaan kuuntelemista sekä yhteistoiminnallisuutta. Toiminnan yhtenäistäminen Lean –mallia ja työkaluja hyväksikäyttäen on tärkeää, jotta palveluprosessista voidaan poistaa turhat aikaa ja asiakkaalle palvelunarvoa vähentävät vaiheet. Tutkimustuloksina päivitettiin Puodin palvelupolku, laadittiin 4 erilaista asiakasprofiilia sekä koottiin Business Model Canvas. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia elintarvikemyymälä Puodin palvelu- ja toimintaprosessien kehittämiseksi. Haastateltavien henkilöiden henkilökuvaukset on vaadittu salaisiksi, joten niitä ei tässä työssä voida kokonaisuudessa esittää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste