Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen musiikin hahmotusaineissa

Kettunen, Antti (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Kettunen_Antti.pdf (1.266Mt)
Lataukset: 


Kettunen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015501
Tiivistelmä
Hahmottamiseen liittyvät oppimisvaikeudet haastavat usein musiikinopettajan ja opiskelijan kun musiikkia tarkastellaan, tutkitaan ja hahmotetaan nuottikuvan kautta. Tavoitteena oli löytää erilaisia oppimista tukevia käytänteitä musiikin hahmotusaineiden opettamiseen sekä löytää keinoja, jolla musiikin oppimisvaikeuksia voidaan tunnistaa käytännössä.

Toteutustapana oli integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin kirjallisuutta musiikin ja oppimisvaikeuksien sekä musiikin teorian oppimisvaikeuksien kontekstissa. Lisäksi määriteltiin musiikin hahmottamisaineiden opiskelua Suomessa sekä avattiin erilaisten oppimisvaikeuksien käsitteistöä ja erityispiirteitä.

Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimuksia aiheesta on vain muutamia. Sitä vastoin artikkeleita musiikin oppimisvaikeuksista löydettiin useita. Tulokset antoivat ohjeita ja suosituksia niin musiikin opettamiseen yleisellä tasolla kuin musiikin hahmottamisen opettamiseen oppilaille, joilla oli oppimisvaikeuksia. Myös erilaisiin tapoihin tunnistaa mahdollinen oppimishäiriö ilman testejä saatiin käytännön keinoja.

Moniaististen opetusmenetelmien, jo opitun tiedon huolellisen kertaamisen, systemaattisen ja jäsentyneen opetuksen, jossa asiat pilkotaan pieniin osiin, nuottikuvan suurentamisen ja selkeyttämisen sekä värien käytön nuoteissa ja ohjeissa todettiin helpottavan oppimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste