Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen musiikin hahmotusaineissa
Kettunen, Antti (2021)
Kettunen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015501
Tiivistelmä
Hahmottamiseen liittyvät oppimisvaikeudet haastavat usein musiikinopettajan ja opiskelijan kun musiikkia tarkastellaan, tutkitaan ja hahmotetaan nuottikuvan kautta. Tavoitteena oli löytää erilaisia oppimista tukevia käytänteitä musiikin hahmotusaineiden opettamiseen sekä löytää keinoja, jolla musiikin oppimisvaikeuksia voidaan tunnistaa käytännössä.
Toteutustapana oli integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin kirjallisuutta musiikin ja oppimisvaikeuksien sekä musiikin teorian oppimisvaikeuksien kontekstissa. Lisäksi määriteltiin musiikin hahmottamisaineiden opiskelua Suomessa sekä avattiin erilaisten oppimisvaikeuksien käsitteistöä ja erityispiirteitä.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimuksia aiheesta on vain muutamia. Sitä vastoin artikkeleita musiikin oppimisvaikeuksista löydettiin useita. Tulokset antoivat ohjeita ja suosituksia niin musiikin opettamiseen yleisellä tasolla kuin musiikin hahmottamisen opettamiseen oppilaille, joilla oli oppimisvaikeuksia. Myös erilaisiin tapoihin tunnistaa mahdollinen oppimishäiriö ilman testejä saatiin käytännön keinoja.
Moniaististen opetusmenetelmien, jo opitun tiedon huolellisen kertaamisen, systemaattisen ja jäsentyneen opetuksen, jossa asiat pilkotaan pieniin osiin, nuottikuvan suurentamisen ja selkeyttämisen sekä värien käytön nuoteissa ja ohjeissa todettiin helpottavan oppimista.
Toteutustapana oli integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa haettiin kirjallisuutta musiikin ja oppimisvaikeuksien sekä musiikin teorian oppimisvaikeuksien kontekstissa. Lisäksi määriteltiin musiikin hahmottamisaineiden opiskelua Suomessa sekä avattiin erilaisten oppimisvaikeuksien käsitteistöä ja erityispiirteitä.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimuksia aiheesta on vain muutamia. Sitä vastoin artikkeleita musiikin oppimisvaikeuksista löydettiin useita. Tulokset antoivat ohjeita ja suosituksia niin musiikin opettamiseen yleisellä tasolla kuin musiikin hahmottamisen opettamiseen oppilaille, joilla oli oppimisvaikeuksia. Myös erilaisiin tapoihin tunnistaa mahdollinen oppimishäiriö ilman testejä saatiin käytännön keinoja.
Moniaististen opetusmenetelmien, jo opitun tiedon huolellisen kertaamisen, systemaattisen ja jäsentyneen opetuksen, jossa asiat pilkotaan pieniin osiin, nuottikuvan suurentamisen ja selkeyttämisen sekä värien käytön nuoteissa ja ohjeissa todettiin helpottavan oppimista.