Etätyö : Case Valtori
Apunen, Maija (2021)
Apunen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415962
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin siirtymistä maaliskuussa 2020 laajennettuun etätyöskentelymalliin ja sen vaikutuksiin henkilöstön johtamisessa. Opinnäytetyössä toteutettuun etätyökyselyyn vastasi 985 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli tuottaa tietoa etätyön tekemisestä Valtorilla henkilöstöhallinnolle ja tarjota käytännön vinkkejä ja havaintoja esimiestyöhön.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin henkilöstö on sopeutunut hienosti etätyöskentelyyn ja toivoo voivansa jatkaa tulevaisuudessakin etänä työskentelyä. Tyytyväisyys esihenkilöihin on pääsääntöisesti hyvää ja konkreettisia keinoja etätyön sujuvuuden parantamiseksi on tehty aktiivisesti koronapandemian aikana. Esimiestyön tueksi havaitut keinot pohjautuvat voimakkaasti aktiivisen vuorovaikutuksen myötä tapahtuvaan luottamuksen kehittämiseen ja tiedon jakamiseen. This thesis covers the Government ICT Centre Valtori’s transition to the extended remote work model in March 2020 and its effects on personnel management. 985 people participated in a remote work survey conducted within the thesis. The purpose of the survey was to provide information on the remote working at Government ICT Center Valtori for the needs of the human resources department and to provide practical tips and observations for supervisory work. Government ICT Centre Valtori’ s staff have adapted well to remote working and they hope to be able to continue working remotely also in the future. Satisfaction with supervisors is generally good and concrete ways to improve the fluency of remote working have been actively pursued during and before the corona pandemic. The means identified to support supervisory work are strongly based on building trust and information sharing through conscious interaction.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin henkilöstö on sopeutunut hienosti etätyöskentelyyn ja toivoo voivansa jatkaa tulevaisuudessakin etänä työskentelyä. Tyytyväisyys esihenkilöihin on pääsääntöisesti hyvää ja konkreettisia keinoja etätyön sujuvuuden parantamiseksi on tehty aktiivisesti koronapandemian aikana. Esimiestyön tueksi havaitut keinot pohjautuvat voimakkaasti aktiivisen vuorovaikutuksen myötä tapahtuvaan luottamuksen kehittämiseen ja tiedon jakamiseen.