Siveltimen kosketus kasvoilla: Meikkausryhmä aikuisuuden kynnyksellä oleville naisille
Aulakoski, Salla (2021)
Aulakoski, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215847
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa olen suunnitellut ja toteuttanut meikkausryhmän Siveltimen kosketus kasvoilla. Opinnäytetyön avulla halusin selvittää aikuisuuden kynnyksellä olevien naisten kokemuksia meikkiryhmästä. Toiminnan tarkoituksena oli tukea osallistujien minäkuvaa meikkauksen avulla.
Toiminnallinen osuus toteutettiin ryhmämuotoisesti ja se perustui meikkaajan ammattitaidolla toteutettuun meikinopastukseen ja taidelähtöiseen kasvomaalaukseen. Tavoitteena oli tukea osallistujien minäkuvaa ja identiteettityötä taidelähtöisen menetelmän avulla.
Opinnäytetyöni pohjautuu tietoperustaan, joka koostuu aikuisuus elämänvaiheena, minäkuvaan sisältäen itsetunnon, kehoitsetunnon ja identiteetin sekä meikkaus osana itseilmaisua ja taidelähtöiset menetelmät. Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus piti sisällään neljä ohjauskertaa. Toiminta sijoittui kahden viikon ajanjaksolle. Ryhmään osallistui neljä 27-33-vuotiasta naista.
Meikkausryhmän tavoitteena oli antaa naisille paikka tutkia omaa peilikuvaa ja suhdetta itseen. Meikkausryhmä oli toteutettu kahdessa osassa: ensimmäisessä osuudessa oli henkilökohtainen meikinopastus ja toisessa osuudessa oli taidelähtöinen kasvomaalaus.
Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytettiin ryhmään osallistujien suullista ja kirjallista palautetta. Kirjallinen palaute annettiin palautelomakkeen avulla ryhmän loppumisen jälkeen, ja se sisälsi kuusi avointa kysymystä koskien toiminnallisen osuuden sisältöä. Lisäksi arvioinnissa on hyödynnetty ohjaajan havainnointia sekä kenttäpäiväkirjaa.
Palautteen avulla osallistujat kokivat ryhmän hyödyllisenä. He saivat ryhmätoiminnan avulla uusia taitoja sekä tilaisuuden pohtia omaa suhdetta peilikuvaan.
Toiminnallinen osuus toteutettiin ryhmämuotoisesti ja se perustui meikkaajan ammattitaidolla toteutettuun meikinopastukseen ja taidelähtöiseen kasvomaalaukseen. Tavoitteena oli tukea osallistujien minäkuvaa ja identiteettityötä taidelähtöisen menetelmän avulla.
Opinnäytetyöni pohjautuu tietoperustaan, joka koostuu aikuisuus elämänvaiheena, minäkuvaan sisältäen itsetunnon, kehoitsetunnon ja identiteetin sekä meikkaus osana itseilmaisua ja taidelähtöiset menetelmät. Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus piti sisällään neljä ohjauskertaa. Toiminta sijoittui kahden viikon ajanjaksolle. Ryhmään osallistui neljä 27-33-vuotiasta naista.
Meikkausryhmän tavoitteena oli antaa naisille paikka tutkia omaa peilikuvaa ja suhdetta itseen. Meikkausryhmä oli toteutettu kahdessa osassa: ensimmäisessä osuudessa oli henkilökohtainen meikinopastus ja toisessa osuudessa oli taidelähtöinen kasvomaalaus.
Opinnäytetyön arviointimenetelminä käytettiin ryhmään osallistujien suullista ja kirjallista palautetta. Kirjallinen palaute annettiin palautelomakkeen avulla ryhmän loppumisen jälkeen, ja se sisälsi kuusi avointa kysymystä koskien toiminnallisen osuuden sisältöä. Lisäksi arvioinnissa on hyödynnetty ohjaajan havainnointia sekä kenttäpäiväkirjaa.
Palautteen avulla osallistujat kokivat ryhmän hyödyllisenä. He saivat ryhmätoiminnan avulla uusia taitoja sekä tilaisuuden pohtia omaa suhdetta peilikuvaan.