Empatia johtamistyössä
Kivilahti, Heidi (2021)
Kivilahti, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061215829
Tiivistelmä
Suomessa on pitkät perinteet auktoriteerisestä johtamisesta, mutta empaattisempi johtamistapa on valtaamassa alaa yhä useammassa yrityksessä. Empatian merkitys onnistuneessa johtamisessa on merkittävä. Osaava esihenkilö pystyy käyttämään empatiaa työkalunaan tavoitellessaan onnistunutta alaissuhdetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä empatia on, miten sitä voidaan hyödyntää esihenkilötyössä ja voiko empatiaa kehittää. Tutkimus suoritettiin laadullisella menetelmällä teemahaastatteluiden avulla. Haastattelin työhön neljää eri aloilla toimivaa esihenkilöä.
Haastatteluista kävi ilmi, että kaikki haastateltavat käyttävät empatiaa työssään ja pitävät sitä tärkeänä osana omaa esihenkilötyötään. He tunnistavat ei empaattisen johtamistyylin ja siitä seuraavat negatiiviset asiat. Lisäksi haastateltavat uskoivat kaikki, että empatian merkitys yrityksen tuloksellisuuden kannalta on merkittävä. Tämän perusteella näkisin, että pehmeämpi johtamistyyli ja empatia on jo tullut isoksi osaksi yritysten kulttuuria.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä empatia on, miten sitä voidaan hyödyntää esihenkilötyössä ja voiko empatiaa kehittää. Tutkimus suoritettiin laadullisella menetelmällä teemahaastatteluiden avulla. Haastattelin työhön neljää eri aloilla toimivaa esihenkilöä.
Haastatteluista kävi ilmi, että kaikki haastateltavat käyttävät empatiaa työssään ja pitävät sitä tärkeänä osana omaa esihenkilötyötään. He tunnistavat ei empaattisen johtamistyylin ja siitä seuraavat negatiiviset asiat. Lisäksi haastateltavat uskoivat kaikki, että empatian merkitys yrityksen tuloksellisuuden kannalta on merkittävä. Tämän perusteella näkisin, että pehmeämpi johtamistyyli ja empatia on jo tullut isoksi osaksi yritysten kulttuuria.