Matkailualan vaikuttajamarkkinointi Instagramissa
Viitanen, Minttu-Maaria (2021)
Viitanen, Minttu-Maaria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616161
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustana oli matkailualan markkinointi Instagramissa vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen. Tavoitteena oli ymmärtää vaikuttajamarkkinointia ja ideoida uusia keinoja sen toteuttamiselle matkailualalla. Tutkimuskysymyksenä oli, minkälainen matkailualan vaikuttajamarkkinointi toimii Instagramissa. Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisin menetelmin verkkokyselyn avulla, jossa kysyttiin Instagram-käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Verkkokyselyn avoimien kysymyksien vastauksia analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Lisäksi apuna ilmiön ymmärtämiseen haastateltiin alalla toimivaa vaikuttajaa.
Tutkimuksen tuloksissa esille nousivat vaikuttajien tilien seuraaminen verrattuna matkailuyrityksien tileihin. Kaupallisen sisällön näkeminen oli saanut vastaajat lähinnä tietoiseksi ja kiinnostuneeksi tuotteesta tai palvelusta. Suurin osa vastaajista kokee matkailualan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyllisenä heille itselle. Eniten haluttiin matkakohteiden ja aktiviteettien markkinointia. Hyvä kaupallinen sisältö koostuu visuaalisesta ja aidosta kuvasta, informatiivisesta ja persoonallisesta tekstistä ja vaikuttajan itsensä välittämästä energiasta, luotettavuudesta ja asiantuntijuudesta.
Johtopäätöksenä on muun muassa se, että Instagramilla on mahdollisuuksia nousta vielä suuremmaksi markkinointikanavaksi. Matkailualan palveluiden markkinointi on myös helppoa Instagramin erilaisten toimintojen ansiosta. Pitkäaikaiset yhteistyöt ja erikoiset kampanjat luovat kiinnostusta niin seuraajien kuin vaikuttajien sekä yritysten piirissä. The background of this work was to research the use of tourism influencer marketing on Instagram. The objective was to understand influencer marketing and to find new ways to implement it in the tourism sector. The research question was to find out what kind of influencer marketing in tourism sector works on Instagram. The study was mainly conducted using quantitative methods through the use of an online survey. The survey was for Instagram users and the key was to find out about their opinions and experiences with influencer marketing. The survey’s responses to the open questions were analyzed through data-driven content analysis. In addition, an influencer was interviewed to help in understanding the phenomenon.
The results of the study highlighted the following of influencers’ accounts compared to those of tourism companies. Upon seeing commercial content, respondents had mainly become aware and interested in the product or service. The majority of respondents find tourism influencer marketing useful to themselves. The marketing of tourist destinations and different activities were most wanted. Good commercial content consists of visual and authentic image, informative and personal text, and the energy, reliability and expertise conveyed by the influencer.
It can be concluded among other things that Instagram has the potential to grow even more as a marketing channel. Tourism marketing is also easy because of Instagram’s different features. Long-term collaborations and special campaigns spark interest among followers, influencers, and companies.
Tutkimuksen tuloksissa esille nousivat vaikuttajien tilien seuraaminen verrattuna matkailuyrityksien tileihin. Kaupallisen sisällön näkeminen oli saanut vastaajat lähinnä tietoiseksi ja kiinnostuneeksi tuotteesta tai palvelusta. Suurin osa vastaajista kokee matkailualan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyllisenä heille itselle. Eniten haluttiin matkakohteiden ja aktiviteettien markkinointia. Hyvä kaupallinen sisältö koostuu visuaalisesta ja aidosta kuvasta, informatiivisesta ja persoonallisesta tekstistä ja vaikuttajan itsensä välittämästä energiasta, luotettavuudesta ja asiantuntijuudesta.
Johtopäätöksenä on muun muassa se, että Instagramilla on mahdollisuuksia nousta vielä suuremmaksi markkinointikanavaksi. Matkailualan palveluiden markkinointi on myös helppoa Instagramin erilaisten toimintojen ansiosta. Pitkäaikaiset yhteistyöt ja erikoiset kampanjat luovat kiinnostusta niin seuraajien kuin vaikuttajien sekä yritysten piirissä.
The results of the study highlighted the following of influencers’ accounts compared to those of tourism companies. Upon seeing commercial content, respondents had mainly become aware and interested in the product or service. The majority of respondents find tourism influencer marketing useful to themselves. The marketing of tourist destinations and different activities were most wanted. Good commercial content consists of visual and authentic image, informative and personal text, and the energy, reliability and expertise conveyed by the influencer.
It can be concluded among other things that Instagram has the potential to grow even more as a marketing channel. Tourism marketing is also easy because of Instagram’s different features. Long-term collaborations and special campaigns spark interest among followers, influencers, and companies.