Luottoriskien hallinta myyntiorganisaation tuella
Hirvikoski, Antti (2021)
Hirvikoski, Antti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061516109
Tiivistelmä
Työssä pyrittiin ymmärtämään esimerkkiyrityksen avulla, kuinka rakennusalalla tavarantoimittaja hallitsee luottoriskejään luotonvalvonnan ja myynnin tuella. Covid-19 pandemia haastaa suhdanneherkän rakennusalan yrityksiä ja vaikuttaa mahdollisesti niiden talouteen. Suomen hallitus on esittänyt yritysten tueksi poikkeuslakeja, joilla pyritään luomaan yrityksille tukea haastavissa olosuhteissa.
Työn toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös havainnointia sekä olemassa olevia tietolähteitä.
Työn tavoitteena oli kuvata esimerkkiyrityksen avulla sen luottoriskien hallinnan nykytilaa. Työssä muodostettiin haastatteluiden perusteella käsitys luotonvalvojien ja myyjien yhteistyöstä. Tämän pohjalta työ tarjoaa kehitysehdotuksia luottoriskien varhaiseen havainnointiin sekä niiden minimointiin. Parannusehdotukset perustuivat haastatteluissa saatuun tietoon, joita sovellettiin teoriaan. Haastatteluissa hyödynnettiin teemapohjaisia haastatteluita. Konkreettisena tuotoksena syntyi yhden sivun kooste myynnille luottoriskiprosesseista.
Johtopäätöksenä esimerkkiyrityksen luottoriskien hallinnan nykytilan kohentamiseksi, työ ehdottaa resurssien lisäämistä myynnin kouluttamiseen erityisesti luottopolitiikan ymmärtämiseen sekä paneutumista luotonvalvojien työnkuvaan ja tavoitteisiin. Lisäksi esimerkkiyrityksen asiakashallintajärjestelmän kehittämistä, jotta myyjät pysyisivät reaaliaikaisemmin selvillä asiakkaidensa maksutavan kehittymisestä. The purpose of the thesis was to study an example company to understand how a supplier in the construction industry manages its credit risks with the help of credit control and sales. The Covid-19 pandemic has challenged financially companies in the construction industry known as sensitive to economic fluctuations. The Finnish government has proposed exemption laws to support companies, which aim to create support for companies in challenging circumstances.
The work was conducted as a qualitative study, which also utilized observation and existing data sources.
The aim of the work was to describe the current state of example company´s credit risk management. Based on the interviews, an understanding of the cooperation between credit supervisors and sellers was formed in the work. Thesis provides development proposals for the early detection of credit risks and their minimization. Improvement suggestions were based on the information obtained in the theme interviews, which were applied to the theory. As a concrete output, a one-page summary of sales credit risk processes was created.
In conclusion, to improve the current state of credit risk management in an example company, the work proposes to increase resources for sales training, especially in understanding credit policy, and to focus on the job description and goals of credit controllers. In addition, thesis proposes to develop example company's customer management system so that sellers can stay informed in real time about the development of their customers' payment methods.
Työn toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös havainnointia sekä olemassa olevia tietolähteitä.
Työn tavoitteena oli kuvata esimerkkiyrityksen avulla sen luottoriskien hallinnan nykytilaa. Työssä muodostettiin haastatteluiden perusteella käsitys luotonvalvojien ja myyjien yhteistyöstä. Tämän pohjalta työ tarjoaa kehitysehdotuksia luottoriskien varhaiseen havainnointiin sekä niiden minimointiin. Parannusehdotukset perustuivat haastatteluissa saatuun tietoon, joita sovellettiin teoriaan. Haastatteluissa hyödynnettiin teemapohjaisia haastatteluita. Konkreettisena tuotoksena syntyi yhden sivun kooste myynnille luottoriskiprosesseista.
Johtopäätöksenä esimerkkiyrityksen luottoriskien hallinnan nykytilan kohentamiseksi, työ ehdottaa resurssien lisäämistä myynnin kouluttamiseen erityisesti luottopolitiikan ymmärtämiseen sekä paneutumista luotonvalvojien työnkuvaan ja tavoitteisiin. Lisäksi esimerkkiyrityksen asiakashallintajärjestelmän kehittämistä, jotta myyjät pysyisivät reaaliaikaisemmin selvillä asiakkaidensa maksutavan kehittymisestä.
The work was conducted as a qualitative study, which also utilized observation and existing data sources.
The aim of the work was to describe the current state of example company´s credit risk management. Based on the interviews, an understanding of the cooperation between credit supervisors and sellers was formed in the work. Thesis provides development proposals for the early detection of credit risks and their minimization. Improvement suggestions were based on the information obtained in the theme interviews, which were applied to the theory. As a concrete output, a one-page summary of sales credit risk processes was created.
In conclusion, to improve the current state of credit risk management in an example company, the work proposes to increase resources for sales training, especially in understanding credit policy, and to focus on the job description and goals of credit controllers. In addition, thesis proposes to develop example company's customer management system so that sellers can stay informed in real time about the development of their customers' payment methods.