Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen eräiden paloasemien varavoimasuunnitelma
Kuusisto, Tero (2021)
Kuusisto, Tero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716257
Tiivistelmä
Yhteiskunnan eri toimijoiden riippuvuus sähköstä on kasvanut koko ajan. Myös pelastustoimi on riippuvainen sähköstä. Pelastustoimen sähköntarve on kahtiajakautunut - se tarvitsee sähköä omaan toimintaansa ja kansalaiset odottavat tietyissä tilanteissa apua sähkönsaantiin pelastustoimelta. Koska pelastustoimen tulee selviytyä lakisääteisistä tehtävistään kaikissa olosuhteissa, myös poikkeusoloissa, on sähkönsaanti siten turvattava erityisjärjestelyin.
Polttomoottoriin perustuva varavoimakone on tällä hetkellä kustannustehokkain tapa turvata sähkönsaanti poikkeavissa tilanteissa. Siihen liittyy omat haasteensa ja pitkällä tähtäimellä jopa eettisiä kysymyksiä, esimerkiksi ympäristöystävällisyyteen liittyen. Muita kuin olemassa olevalla koetellulla tekniikalla varustettuja ja vieläpä järkevällä hintatasolla olevia laitteistoja ei kuitenkaan ole toistaiseksi saatavilla. Käytännössä lähes ainoa vaihtoehto huolehtia paloasematason sähkönsaannista kaikissa olosuhteissa teknistaloudellisesti järkevästi on oikein mitoitettu dieselpolttomoottorilla varustettu varavoimakone.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi pelastustoimen varautumisen periaatteita. Sen jälkeen tutustutaan varavoiman suunnitteluperusteisiin ja pohditaan varavoimaan liittyviä kysymyksiä paloasematasolla. Seuraavaksi työssä selvitetään työn tilaajan, Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen määrittelemillä paloasemilla asemakohtaisilla käynneillä ja haastatteluilla kunkin paloaseman varavoimavalmius.
Kenttätutkimuksen tulosten perusteella tehdään kullekin paloasemalle toimenpidesuositukset. Suositusten lähtökohtana on pelastuslaitoksen eli työn tilaajan tahtotila. Tahtotila on, että kukin selvityksessä oleva paloasema on toimenpidesuositusten toteuttamisen jälkeen varustettu riittävällä varavoimalla. Varavoiman kattavuuden riittävyys määritellään yhtenä osana tätä opinnäytetyötä. Lopputuotteena työn tilaajalle on suunnitelma päätöksenteon ja hankintaesityksen tekemiseksi.
Polttomoottoriin perustuva varavoimakone on tällä hetkellä kustannustehokkain tapa turvata sähkönsaanti poikkeavissa tilanteissa. Siihen liittyy omat haasteensa ja pitkällä tähtäimellä jopa eettisiä kysymyksiä, esimerkiksi ympäristöystävällisyyteen liittyen. Muita kuin olemassa olevalla koetellulla tekniikalla varustettuja ja vieläpä järkevällä hintatasolla olevia laitteistoja ei kuitenkaan ole toistaiseksi saatavilla. Käytännössä lähes ainoa vaihtoehto huolehtia paloasematason sähkönsaannista kaikissa olosuhteissa teknistaloudellisesti järkevästi on oikein mitoitettu dieselpolttomoottorilla varustettu varavoimakone.
Tässä opinnäytetyössä käydään ensin läpi pelastustoimen varautumisen periaatteita. Sen jälkeen tutustutaan varavoiman suunnitteluperusteisiin ja pohditaan varavoimaan liittyviä kysymyksiä paloasematasolla. Seuraavaksi työssä selvitetään työn tilaajan, Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen määrittelemillä paloasemilla asemakohtaisilla käynneillä ja haastatteluilla kunkin paloaseman varavoimavalmius.
Kenttätutkimuksen tulosten perusteella tehdään kullekin paloasemalle toimenpidesuositukset. Suositusten lähtökohtana on pelastuslaitoksen eli työn tilaajan tahtotila. Tahtotila on, että kukin selvityksessä oleva paloasema on toimenpidesuositusten toteuttamisen jälkeen varustettu riittävällä varavoimalla. Varavoiman kattavuuden riittävyys määritellään yhtenä osana tätä opinnäytetyötä. Lopputuotteena työn tilaajalle on suunnitelma päätöksenteon ja hankintaesityksen tekemiseksi.