Palveluliiketoiminnan kehittäminen toiminnallisissa oppimisympäristöissä : case WinNova hius- ja kauneudenhoitoala
Katajamäki, Terhi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Katajamäki, Terhi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716187
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen uudistus on lisännyt työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Opiskelijoille on kuitenkin haasteellista löytää riittävästi sopivia koulutussopimuspaikkoja. Uudet haasteet edellyttävät palveluliiketoiminnan kehittämistä toiminnallisessa oppimisympäristössä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää palveluliiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia toiminnallisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen teoriaosassa keskitytään asiakaskeskeiseen ajatteluun. Positiivinen asiakaskokemus tuo yritykselle kustannussäästöjä, koska virheet ja reklamaatiot palvelussa vähenevät. Tämän lisäksi, suosittelun lisääntyminen vähentää markkinoinnin tarvetta.
Tässä tutkimuksen lähestymistapana käytetään palvelumuotoilua. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Benchmarking-menetelmää hyödynnettiin tutustuttaessa muiden hius- ja kauneudenhoitoalan toimintatapoihin. Käsitekartan avulla hahmotettiin kokonaisuus työssäoppimiskeskuksen hyödyistä tärkeimmille kohderyhmille. Samalla määriteltiin työssäoppimiskeskuksen toiminnan kannalta keskeiset tehtävät ja merkittävimmät toiminnan riskit. Työpajaprosesseissa haettiin ratkaisuja tutkimuksen tavoitteisiin ja tutkimuskysymyksiin. Työn tulokset on esitetty Service Logic Business Model Canvas -kehyksen avulla.
Tämä tutkimus osoitti, että Opetushallituksen uudistukset ammatilliselle koulutukselle ja työelämän lisääntyneet vaatimukset ammatilliselle osaamiselle lisäävät toiminnallisen oppimisympäristön merkitystä tulevaisuudessa Tutkimuksessa ilmeni myös, että työssäoppimiskeskuksen kehittäminen on edellytys toiminnallisen oppimisympäristön menestymiselle tulevaisuudessa. Tuloksia voidaan sovelletusti yleistää ja hyödyntää muissakin toiminnallisissa oppimisympäristöissä ja niiden liiketoiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksessa ilmeni myös, että työssäoppimiskeskuksen kehittäminen on edellytys toiminnallisen oppimisympäristön menestymiselle tulevaisuudessa.
ASIASANAT:
Palvelumuotoilu, asiakaskokemus, asiakasmatka, arvonluoja, toiminnallinen oppimisympäristö, työssäoppimiskeskus, hius- ja kauneudenhoitoala.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää palveluliiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia toiminnallisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen teoriaosassa keskitytään asiakaskeskeiseen ajatteluun. Positiivinen asiakaskokemus tuo yritykselle kustannussäästöjä, koska virheet ja reklamaatiot palvelussa vähenevät. Tämän lisäksi, suosittelun lisääntyminen vähentää markkinoinnin tarvetta.
Tässä tutkimuksen lähestymistapana käytetään palvelumuotoilua. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Benchmarking-menetelmää hyödynnettiin tutustuttaessa muiden hius- ja kauneudenhoitoalan toimintatapoihin. Käsitekartan avulla hahmotettiin kokonaisuus työssäoppimiskeskuksen hyödyistä tärkeimmille kohderyhmille. Samalla määriteltiin työssäoppimiskeskuksen toiminnan kannalta keskeiset tehtävät ja merkittävimmät toiminnan riskit. Työpajaprosesseissa haettiin ratkaisuja tutkimuksen tavoitteisiin ja tutkimuskysymyksiin. Työn tulokset on esitetty Service Logic Business Model Canvas -kehyksen avulla.
Tämä tutkimus osoitti, että Opetushallituksen uudistukset ammatilliselle koulutukselle ja työelämän lisääntyneet vaatimukset ammatilliselle osaamiselle lisäävät toiminnallisen oppimisympäristön merkitystä tulevaisuudessa Tutkimuksessa ilmeni myös, että työssäoppimiskeskuksen kehittäminen on edellytys toiminnallisen oppimisympäristön menestymiselle tulevaisuudessa. Tuloksia voidaan sovelletusti yleistää ja hyödyntää muissakin toiminnallisissa oppimisympäristöissä ja niiden liiketoiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksessa ilmeni myös, että työssäoppimiskeskuksen kehittäminen on edellytys toiminnallisen oppimisympäristön menestymiselle tulevaisuudessa.
ASIASANAT:
Palvelumuotoilu, asiakaskokemus, asiakasmatka, arvonluoja, toiminnallinen oppimisympäristö, työssäoppimiskeskus, hius- ja kauneudenhoitoala.