Avfallsrådgivning med hjälp av frilansrådgivare: Utveckling av en verksamhetsmodell
Allén, Rakel (2021)
Allén, Rakel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716191
Tiivistelmä
Som kommunalt avfallsbolag har Rosk’n Roll Oy Ab en skyldighet att ge invånarna på verksamhetsområdet information och rådgivning gällande ordnandet av avfallshanteringen samt olika sätt att minska mängden kommunalt avfall. Avfallsrådgivningen sker via olika kanaler, samt även genom rådgivningsbesök till exempel till skolor, föreningar eller vid evenemang. För att bättre kunna svara på det stora behovet av dessa rådgivningsbesök har Rosk’n Roll utbildat frilansavfallsrådgivare. Frilansrådgivarnas rådgivningsbesök delegeras av Rosk’n Rolls miljöutbildare.
Syftet med arbetet var delvis att undersöka hur frilansrådgivarna upplever arbetet kring avfallsrådgivningen. Dels för att de även i fortsättningen skulle vilja ta emot rådgivningsuppdrag, dels för att Rosk’n Roll ville försäkra sig om att den avfallsrådgivning som ges är av hög kvalitet. Det fanns även önskemål om att förenkla rutinerna kring delegerandet av rådgivningsbesöken så att de blev mindre tidskrävande och att få ett underlag för hur många frilansrådgivare som behövs vid Rosk’n Roll.
För arbetet användes en elektronisk enkät som skickades till frilansrådgivarna samt intervjuer med representanter för Ab Stormossen Oy och Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy. Intervjuernas syfte var att ta reda på hur övriga bolag hade ordnat verksamheten kring avfallsrådgivningen med hjälp av utomstående avfallsrådgivare.
Utifrån enkätens resultat verkade frilansrådgivarna vara rätt så nöjda med hur verksamheten såg ut ur deras synvinkel. Vissa förbättringar gällande informationsflöde, fortbildning och respons till frilansrådgivarna efter besöken önskades dock.
Syftet med arbetet var delvis att undersöka hur frilansrådgivarna upplever arbetet kring avfallsrådgivningen. Dels för att de även i fortsättningen skulle vilja ta emot rådgivningsuppdrag, dels för att Rosk’n Roll ville försäkra sig om att den avfallsrådgivning som ges är av hög kvalitet. Det fanns även önskemål om att förenkla rutinerna kring delegerandet av rådgivningsbesöken så att de blev mindre tidskrävande och att få ett underlag för hur många frilansrådgivare som behövs vid Rosk’n Roll.
För arbetet användes en elektronisk enkät som skickades till frilansrådgivarna samt intervjuer med representanter för Ab Stormossen Oy och Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy. Intervjuernas syfte var att ta reda på hur övriga bolag hade ordnat verksamheten kring avfallsrådgivningen med hjälp av utomstående avfallsrådgivare.
Utifrån enkätens resultat verkade frilansrådgivarna vara rätt så nöjda med hur verksamheten såg ut ur deras synvinkel. Vissa förbättringar gällande informationsflöde, fortbildning och respons till frilansrådgivarna efter besöken önskades dock.