Laulupedagogi oman osaamisensa markkinoijana
Väisänen, Saija (2021)
Väisänen, Saija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millä eri keinoilla yrittäjinä toimivat laulupedagogit voivat markkinoida omaa osaamistaan ja mitä erityistä osaamista yrittäjinä toimivat laulupedagogit tarvitsevat. Työn tavoitteena oli hyödyttää tulevaisuudessa yrittäjinä toimivia laulupedagogeja. Laulupedagogeja valmistuu vuosittain oppilaitosten työpaikkoihin nähden runsaasti, joten monet laulupedagogit joutuvat työllistämään itsensä yrittäjinä. Musiikkipedagogin opinnoissa ei perehdytä yrittäjyyteen tai markkinointiin sen syvällisemmin, joten laulupedagogit joutuvat opiskelemaan nämä asiat itsenäisesti.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää kokenutta laulupedagogia, jotka olivat kaikki toimineet yrittäjinä jo pitkään. Haastattelut toteutettiin Zoom-sovelluksen avulla ja haastattelut litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineisto jaettiin markkinointikeinoihin, sosiaaliseen mediaan, brändin merkitykseen ja yrittäjyyyden haasteisiin.
Tutkimuksesta selvisi, että oman osaamisen markkinointia voi toteuttaa monella tapaa. Puskaradion merkitys koettiin tärkeimmäksi väyläksi asiakkaitten ja laulupedagogin välillä ja myös sosiaalisen median merkitys on nykypäivänä kiistaton. Tutkimuksessa selvisi, että laulupedagogien markkinointitavat ja markkinoinnin luonne ovat muuttuneet nopeasti viimeisten vuosien aikana.
Tutkimuksesta selvisi myös, että yrittäjyys ei sovi kaikille, vaan se vaatii halua ja pitkäjänteisyyttä. Yrittäjinä toimivien laulupedagogien täytyy ottaa taloudellinen vastuu omasta yrityksestään, hoitaa yrityksen kulut ja hoitaa myös markkinointipuoli. Sosiaalisen median rooli koettiin merkittäväksi osaksi nykyistä markkinointi kulttuuria ja markkinoinnista on tullut nykypäivänä ärhäkämpää. Tärkeintä oman osaamisensa markkinoinnissa on löytää itselle sopivimmat keinot ja tavat.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää kokenutta laulupedagogia, jotka olivat kaikki toimineet yrittäjinä jo pitkään. Haastattelut toteutettiin Zoom-sovelluksen avulla ja haastattelut litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineisto jaettiin markkinointikeinoihin, sosiaaliseen mediaan, brändin merkitykseen ja yrittäjyyyden haasteisiin.
Tutkimuksesta selvisi, että oman osaamisen markkinointia voi toteuttaa monella tapaa. Puskaradion merkitys koettiin tärkeimmäksi väyläksi asiakkaitten ja laulupedagogin välillä ja myös sosiaalisen median merkitys on nykypäivänä kiistaton. Tutkimuksessa selvisi, että laulupedagogien markkinointitavat ja markkinoinnin luonne ovat muuttuneet nopeasti viimeisten vuosien aikana.
Tutkimuksesta selvisi myös, että yrittäjyys ei sovi kaikille, vaan se vaatii halua ja pitkäjänteisyyttä. Yrittäjinä toimivien laulupedagogien täytyy ottaa taloudellinen vastuu omasta yrityksestään, hoitaa yrityksen kulut ja hoitaa myös markkinointipuoli. Sosiaalisen median rooli koettiin merkittäväksi osaksi nykyistä markkinointi kulttuuria ja markkinoinnista on tullut nykypäivänä ärhäkämpää. Tärkeintä oman osaamisensa markkinoinnissa on löytää itselle sopivimmat keinot ja tavat.