Itseohjautuvampi musiikinharrastaja : Kuinka ohjata soiton- tai laulunharrastajaa oppimaan itseohjautuvuuden taitoja instrumenttiopetuksen kontekstissa?
Ojanen, Benjamin (2021)
Ojanen, Benjamin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061916405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061916405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia musiikkipedagogien näkemyksiä soiton- ja laulunharrastajien itseohjautuvuudesta ja itseohjautuvuuden suhdetta oppilaiden kehitykseen ja motivaatioon.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin musiikkiopisto-opettajille ympäri Suomen. Vastauksia saatiin yhteensä 13. Kysely jaettiin kahteen osioon, joista ensimmäisessä selvitettiin vastaajien taustatietoja ja toisessa ajatuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta musiikkipedagogin työssä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, joita analysoidaan laadullisin ja määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen perusteella oppilaan itseohjautuvuuden taidon tukeminen on tärkeää soitto- tai lauluharrastuksessa. Opetus on pääosin kerran viikossa tapahtuvaa yksilöopetusta, jolloin kotiharjoittelun merkitys on suuri. Kotiharjoittelu vaatii oppilaalta itseohjautuvuutta, ja sitä voidaan tukea monin tavoin. Itseohjautuvuuteen vaikuttaa vahvasti muun muassa vanhempien tuki, oppilaan ikä ja motivaatio. Myös mielekäs ohjelmisto ja soittokaverit nousivat tutkimuksessa itseohjautuvuutta tukeviksi asioiksi.
Itseohjautuvuutta peräänkuulutetaan nykyisin opiskelu- ja työelämässä, ja tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voisiko musiikkiharrastuksessa oppia tätä taitoa. Koska itseoh- jautuvuuden oppiminen vaatii paljon tukea opettajalta, on musiikkiharrastus hyvä paikka oppia tätä taitoa. Kahdenkeskisessä opetustilanteessa opettajalla on aikaa keskittyä yhteen oppilaaseen kerrallaan, jolloin oppilaiden yksilölliset erot voidaan ottaa hyvin huomioon. The purpose of the thesis is to examine a music educator’s views about self-determination of music pupils and the relation between self-determination, progress and motivation.
The research was executed as a survey, which was sent to music educators across Finland and 13 answers were received. The survey was divided into two sections. The first section had questions about the background of the research group, and the second section had questions about their views on self-determination in their job. The survey consisted of both multiple choice and open-ended questions, which I analyzed with qualitative and quantitative methods.
According to the survey, supporting a music pupil’s self-determination is important. Music as a hobby consists mainly of one-on-one lessons once a week, and thus the importance of practicing at home is crucial. Practicing at home requires self-determination and it can be supported in many ways. Some factors that strongly affects one’s self-determination are the support from the pupils parents, the age of the pupil and their motivation. Meaningful repertoire and music-related friends were also shown to have a positive impact on one’s self-determination.
Today, studies and working life call for self-determination, and this thesis examines if it can be learned when singing or playing an instrument in a music school. Learning self-determination requires a lot of support from the teacher, this is why going to music lessons is beneficial in learning this skill. In one-on-one teaching, the teacher can focus on one pupil at a time and pay attention to the individual differences of their pupils.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin musiikkiopisto-opettajille ympäri Suomen. Vastauksia saatiin yhteensä 13. Kysely jaettiin kahteen osioon, joista ensimmäisessä selvitettiin vastaajien taustatietoja ja toisessa ajatuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta musiikkipedagogin työssä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, joita analysoidaan laadullisin ja määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen perusteella oppilaan itseohjautuvuuden taidon tukeminen on tärkeää soitto- tai lauluharrastuksessa. Opetus on pääosin kerran viikossa tapahtuvaa yksilöopetusta, jolloin kotiharjoittelun merkitys on suuri. Kotiharjoittelu vaatii oppilaalta itseohjautuvuutta, ja sitä voidaan tukea monin tavoin. Itseohjautuvuuteen vaikuttaa vahvasti muun muassa vanhempien tuki, oppilaan ikä ja motivaatio. Myös mielekäs ohjelmisto ja soittokaverit nousivat tutkimuksessa itseohjautuvuutta tukeviksi asioiksi.
Itseohjautuvuutta peräänkuulutetaan nykyisin opiskelu- ja työelämässä, ja tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voisiko musiikkiharrastuksessa oppia tätä taitoa. Koska itseoh- jautuvuuden oppiminen vaatii paljon tukea opettajalta, on musiikkiharrastus hyvä paikka oppia tätä taitoa. Kahdenkeskisessä opetustilanteessa opettajalla on aikaa keskittyä yhteen oppilaaseen kerrallaan, jolloin oppilaiden yksilölliset erot voidaan ottaa hyvin huomioon.
The research was executed as a survey, which was sent to music educators across Finland and 13 answers were received. The survey was divided into two sections. The first section had questions about the background of the research group, and the second section had questions about their views on self-determination in their job. The survey consisted of both multiple choice and open-ended questions, which I analyzed with qualitative and quantitative methods.
According to the survey, supporting a music pupil’s self-determination is important. Music as a hobby consists mainly of one-on-one lessons once a week, and thus the importance of practicing at home is crucial. Practicing at home requires self-determination and it can be supported in many ways. Some factors that strongly affects one’s self-determination are the support from the pupils parents, the age of the pupil and their motivation. Meaningful repertoire and music-related friends were also shown to have a positive impact on one’s self-determination.
Today, studies and working life call for self-determination, and this thesis examines if it can be learned when singing or playing an instrument in a music school. Learning self-determination requires a lot of support from the teacher, this is why going to music lessons is beneficial in learning this skill. In one-on-one teaching, the teacher can focus on one pupil at a time and pay attention to the individual differences of their pupils.