Epistemologisilla yhteishyödykkeillä selkoa ristiriitaisen tiedon maailmassa
Seppälä, Mikael (2021)
Seppälä, Mikael
Tietojohtaminen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062139239
Tiivistelmä
Kehityksen kiihtynyt tahti on synnyttänyt tilanteen, jossa kompleksisen, kontekstuaalisesti riippuvan tiedon tulkitseminen ylittää kykymme tulkita tietoa ja oppia oikeita asioita. Kehityskulkujen seurauksena jaetun ymmärryksen luominen (engl. sensemaking) ei tapahdu niinkään perinteisissä instituutioissa, kuten yliopistoissa tai valtamedioissa, vaan siellä minkä äärellä ihmiset ovat: digitaalisissa uutisissa ja sosiaalisissa medioissa. Samalla, kun ihmiskunnan keinojen hahmottaa ja taklata suurempia haasteita pitäisi kasvaa, kykymme luoda jaettua ymmärrystä on pirstaloitunut ja polarisoitunut. (Consilience Project 2021a.)
Mitä pitäisi siis tehdä? Yksi kiinnostava avaus näiden haasteiden taklaamiseen ja uudenlaisen oppimiskulttuurin kehittämiseen on The Consilience Project, joka on voittoa tavoittelematon mediaorganisaatio. Se pyrkii tuomaan esiin maailman suurimpien haasteiden syntyyn johtavia syitä sen sijaan, että painottaa ainoastaan päivän tapahtumia.
Mitä pitäisi siis tehdä? Yksi kiinnostava avaus näiden haasteiden taklaamiseen ja uudenlaisen oppimiskulttuurin kehittämiseen on The Consilience Project, joka on voittoa tavoittelematon mediaorganisaatio. Se pyrkii tuomaan esiin maailman suurimpien haasteiden syntyyn johtavia syitä sen sijaan, että painottaa ainoastaan päivän tapahtumia.
