Environmentally sustainable supply chains in food retail industry : case K Group
Laurila, Anu (2021)
Laurila, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616179
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to study the methods for increasing environmental sustainability of food retail industry and the activities that have already been taken to reduce supply chain environmental impact. This was achieved by the use of a case study analyzing the supply chain of K Group. Kesko sustainability report 2020 was used as a source for secondary information for the case study. Based on the theory and current practices at K Group, two new sustainability practices are then suggested.
The research for this thesis consists of two parts. The literature review examines the theoretical background of sustainable business practices, supply chains and the food retail industry. The second part examines the information provided by K Group regarding their environmental policies.
Based on this research, an analysis is created and the need for new policies identified.
The findings of the research result in identifying the need for a store selection with an overall lowered impact on the environment, and an effective method to communicate the levels of food sustainability to customers. Choice editing by limiting the amount of meat products sold at K Group stores and environmental labeling to better inform customers of products’ environmental impact are suggested. Tämän lopputyön tarkoituksena on tutkia keinoja, joilla elintarvikemyymälät voivat muuttaa toimintojaan kestävän kehityksen mukaisiksi ja toimia, joita on jo otettu käyttöön ruoan tuotantoketjun ekologisen jalanjäljen pienentämiseksi. Tämä toteutettiin case study -menetelmää käyttäen analysoimalla K-ryhmän tuotantoketjua. Informaatio K-ryhmän toimintatavoista kerättiin käyttäen Keskon vastuullisuusraporttia vuodelta 2020. Teorian ja nykyisten K-ryhmän toimintamallien pohjalta ehdotetaan käyttöönotettavaksi kaksi uutta vastuullisuustoimenpidettä. Tämän lopputyön tutkimus sisältää kaksi osaa. Kirjallisuuskatsaus tutkii teoreettista pohjaa ympäristön kannalta kestävän kehityksen mukaisista liiketoimintamalleista, tuotantoketjuista sekä ruoan suurmyymälätoiminnasta. Toinen osuus tarjoaa katsauksen K-ryhmän ympäristövastuullisuustoimenpiteisiin. Tämän tutkimuksen perusteella tulokset analysoidaan ja havaitaan tarve uusille toimenpiteille. Tutkimuksen tuloksista päätellään tarve ekologisemman tuotevalikoiman luomiselle ja vastuullisuustiedon paremmalle asiakaskommunikoinnille. Ehdotetut ratkaisut ovat valikoiman rajaus vähentämällä myynnissä olevien lihatuotteiden määrää ja ympäristömerkintäjärjestelmän luominen asiakkaiden vastuullisten ostopäätösten mahdollistamiseksi.
The research for this thesis consists of two parts. The literature review examines the theoretical background of sustainable business practices, supply chains and the food retail industry. The second part examines the information provided by K Group regarding their environmental policies.
Based on this research, an analysis is created and the need for new policies identified.
The findings of the research result in identifying the need for a store selection with an overall lowered impact on the environment, and an effective method to communicate the levels of food sustainability to customers. Choice editing by limiting the amount of meat products sold at K Group stores and environmental labeling to better inform customers of products’ environmental impact are suggested.