Etäkuntoutus Kymsoten kotikuntoutuksessa : prosessi ja asiakassegmentointi
Takanen, Annika (2021)
Takanen, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216511
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sähköiset palvelut ovat nykyaikana lähes normaalia palvelutarjontaa myös sosiaali- ja terveyspalveluissa. Sähköisten palveluiden avulla on pyrkimyksenä taata jokaiselle palveluita tarvitsevalle yhtäläiset mahdollisuudet palveluihin, riippumatta siitä missä hän asuu ja mitä palveluita kotipaikkakunnalla on tarjolla. Digitaalisten ratkaisujen turvin asiakkaita voidaan myös aktivoida hoitamaan itse omia asioitaan.
Tämän kehittämisprojektin kohdeorganisaatio on Kymsote, jonka tehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Myös Kymsotessa kehitetään digitaalisia palveluita joka sektorilla. Kymenlaaksossa kuntoutuksen osalta laaditussa palveluverkkosuunnitelmassa digitalisaatio ja sähköiset palvelut tulevat korostumaan ja etäkuntoutus nähdään luonnollisena osana kuntoutuksen palveluketjua. Teknologia tulee seuraamaan asiakasta läpi koko hänen kuntoutusketjunsa, eikä kotikuntoutus ole tässä poikkeus.
Kehittämisprojekti toteutettiin Kymsoten kotikuntoutuksessa oman työn kehittämisenä, laadullista työpajatyöskentely -menetelmää käyttäen kevään. Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda Kymsoten kotikuntoutukselle etäkuntoutuksen prosessimalli IMS-prosessityökalua hyödyntäen. Tavoitteena oli myös laatia asiakasprofilointi etäkuntoutuksen asiakkuuteen sekä laatia kirjalliset ohjeet etäkuntoutuksen tuottamista varten. Tarkoituksena oli, että etäkuntoutusta järjestetään yhtenäisen käytännön mukaan Kymsoten kotikuntoutuksessa koko toiminta-alueella.
Työpajoihin (5) osallistui 12 kotikuntoutuksen eri ammattilaista. Pajoissa työskenneltiin kolmessa pienryhmässä, jokaisen osallistujan ollessa aktiivisesti mukana kehittämistoiminnassa. Kaksi ensimmäistä työpajaa toteutettiin lähikontaktissa ja loput kolme etäyhteyksien avulla. Projektin tuotoksena piirrettiin kotikuntoutukseen etäkuntoutuksen prosessimalli ja vaiheiden kuvaukset työohjeineen kirjoitettiin IMS-toimintajärjestelmään.
Tämän kehittämisprojektin kohdeorganisaatio on Kymsote, jonka tehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kaikille kymenlaaksolaisille. Myös Kymsotessa kehitetään digitaalisia palveluita joka sektorilla. Kymenlaaksossa kuntoutuksen osalta laaditussa palveluverkkosuunnitelmassa digitalisaatio ja sähköiset palvelut tulevat korostumaan ja etäkuntoutus nähdään luonnollisena osana kuntoutuksen palveluketjua. Teknologia tulee seuraamaan asiakasta läpi koko hänen kuntoutusketjunsa, eikä kotikuntoutus ole tässä poikkeus.
Kehittämisprojekti toteutettiin Kymsoten kotikuntoutuksessa oman työn kehittämisenä, laadullista työpajatyöskentely -menetelmää käyttäen kevään. Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda Kymsoten kotikuntoutukselle etäkuntoutuksen prosessimalli IMS-prosessityökalua hyödyntäen. Tavoitteena oli myös laatia asiakasprofilointi etäkuntoutuksen asiakkuuteen sekä laatia kirjalliset ohjeet etäkuntoutuksen tuottamista varten. Tarkoituksena oli, että etäkuntoutusta järjestetään yhtenäisen käytännön mukaan Kymsoten kotikuntoutuksessa koko toiminta-alueella.
Työpajoihin (5) osallistui 12 kotikuntoutuksen eri ammattilaista. Pajoissa työskenneltiin kolmessa pienryhmässä, jokaisen osallistujan ollessa aktiivisesti mukana kehittämistoiminnassa. Kaksi ensimmäistä työpajaa toteutettiin lähikontaktissa ja loput kolme etäyhteyksien avulla. Projektin tuotoksena piirrettiin kotikuntoutukseen etäkuntoutuksen prosessimalli ja vaiheiden kuvaukset työohjeineen kirjoitettiin IMS-toimintajärjestelmään.