Pidentyneiden läpimenoaikojen vaikutukset yrityksen toimitusketjussa
Vesivalo, Iiro (2021)
Vesivalo, Iiro
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pidentyneistä läpimenoajoista aiheutuvia vaikutuksia Länsi-Suomessa sijaitsevan kemianteollisuuden yrityksen tuotantolaitoksen toimitusketjussa. Opinnäytetyön kohteena olivat yrityksen määritellyistä läpimenoajoista poikkeavat toimitusmaat, jotka tarvitsevat toimitukselle erillisen lähetysluvan kohdemaasta. Vaikutuksia selvitettiin tuotantolaitoksen toimitus- ja kuljetussuunnittelun työvaiheisiin.
Tietoa, jo lähetettyjen toimitusten läpimenoajoista, kerättiin viiden vuoden ajalta yrityksen käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksessä työskenteleviä kuljetus- ja toimitussuunnittelijoita. Kohdemaista haastateltiin toimituksista ja tuotteista vastaava forecast manager tai vastaavissa työtehtävissä työskentelevä työntekijä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistosta ja haastatteluista selvisi kaikkien tutkittavien maiden aiheuttavan jonkin verran ylimääräistä työtä toimitussuunnittelussa tai kuljetussuunnittelussa. Kohdemaista Egypti erottui niin pisimmillä läpimenoajoillaan kuin haastavimmalla toimitusprosessillaan. Suorien merirahtitoimitusten todettiin odottavan kuljetusta pisimpään, johtuen merikonttien rajoitetusta saatavuudesta. Kohdemaista läpimenoaikoja pidentävät maissa toimivien viranomaisten lupa- ja tuontiprosessit. Joissakin kohdemaissa toimitusdokumentaatio tarvitaan jopa viikkoa ennen kuin toimitus saapuu maahan. Tällaiset aikataulu ristiriidat aiheuttavat usein ylimääräistä työtä kuljetussuunnittelussa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin ajantasainen kuvaus kohdemaiden yleisimmistä
haasteista. Lisäksi työssä ehdotetaan mahdollisia toimenpiteitä kohdemaille, joilla kohdemaiden ja tuotantolaitoksen yhteistyötä voitaisiin kehittää.
Tietoa, jo lähetettyjen toimitusten läpimenoajoista, kerättiin viiden vuoden ajalta yrityksen käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksessä työskenteleviä kuljetus- ja toimitussuunnittelijoita. Kohdemaista haastateltiin toimituksista ja tuotteista vastaava forecast manager tai vastaavissa työtehtävissä työskentelevä työntekijä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistosta ja haastatteluista selvisi kaikkien tutkittavien maiden aiheuttavan jonkin verran ylimääräistä työtä toimitussuunnittelussa tai kuljetussuunnittelussa. Kohdemaista Egypti erottui niin pisimmillä läpimenoajoillaan kuin haastavimmalla toimitusprosessillaan. Suorien merirahtitoimitusten todettiin odottavan kuljetusta pisimpään, johtuen merikonttien rajoitetusta saatavuudesta. Kohdemaista läpimenoaikoja pidentävät maissa toimivien viranomaisten lupa- ja tuontiprosessit. Joissakin kohdemaissa toimitusdokumentaatio tarvitaan jopa viikkoa ennen kuin toimitus saapuu maahan. Tällaiset aikataulu ristiriidat aiheuttavat usein ylimääräistä työtä kuljetussuunnittelussa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin ajantasainen kuvaus kohdemaiden yleisimmistä
haasteista. Lisäksi työssä ehdotetaan mahdollisia toimenpiteitä kohdemaille, joilla kohdemaiden ja tuotantolaitoksen yhteistyötä voitaisiin kehittää.