Vaikuttajamarkkinoinnin rooli matkavarauspalveluiden käytössä nuorilla aikuisilla
Näykki, Emmi (2021)
Näykki, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062216565
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia nuorten aikuisten näkökulmasta matkavarauspalvelua käytettäessä. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimi suomalainen Ikaalisten matkatoimisto. Opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajan roolia asiakkaan ostopäätöksessä, vaikuttajan luotettavuutta sekä nuorten aikuisten asiakastarpeita. Lisäksi työssä selvitettiin, kuinka hyvin lähitulevaisuudessa lanseerattava uusi matkavarauspalvelu TIM vastaa tutkimuksessa esiin tulleisiin asiakastarpeisiin ja -mieltymyksiin vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimushenkilöt valittiin 25–35-vuotiaiden matkailusta kiinnostuneiden nuorten aikuisten joukosta. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluita hyödyntäen keväällä 2021. Haastattelut käsittelivät nuorten aikuisten asiakastarpeita, kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista ja sen hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta matkavarauspalveluita käytettäessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu matkatoimistoalan kehityksen, vaikuttajamarkkinoinnin ja sen luotettavuuden sekä nuorten aikuisten asiakastarpeiden ja ostopäätösten käsitteistä. Teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin matkatoimistoalan historiaan ja asemaan nykypäivänä sekä erilaisiin matkavarauspalveluihin, joissa olennaisena osana oli Ikaalisten matkatoimiston lähitulevaisuudessa lanseeraama TIM-matkavarausverkkopalvelu.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimuksessa ilmeni, että vaikka vaikuttajamarkkinointi ei vaikuttaisi kuluttajaan reaaliajassa, voi sen vaikutukset ilmentyä myöhemmin ostopäätöksen tullessa ajankohtaiseksi. Tulosten perusteella osaan kohderyhmästä vaikuttajamarkkinointi ei vaikuta yhtä tehokkaasti, mutta uutuuden viehätys ja teknologian jatkuva kehittyminen herättävät silti kiinnostusta, joka voidaan nähdä hyödyllisenä uutta matkavarauspalvelua lanseerattaessa. Kohderyhmää kiinnostavat erityisesti uudenlaiset tavat erottua joukosta ja tämän hyödyntäminen kuluttajiin vaikuttamisessa, mikä luo TIM:ille potentiaalisen raon markkinoilla. This thesis deals with influencer marketing from the perspective of young adults when using a travel booking service. The Finnish Ikaalinen Travel Agency is the client for this thesis. The thesis examined the role of the influencer in the customer 's purchase decision, the reliability of the influencer and the customer needs of young adults. In addition, the study examined how well the new travel reservation service TIM, which will be launched in the near future, responds to customer needs and preferences that emerged in the study from the perspective of influencer marketing.
As a research method, a qualitative research approach was utilized in the thesis. The subjects were selected from young adults aged 25–35 interested in tourism. The study was conducted using thematic interviews in the spring of 2021. The interviews addressed the customer needs of young adults, experiences of influencer marketing and its usefulness, and the reliability of influencer marketing. The theoretical framework of the thesis consists of the concepts of the development of the travel agency industry, influencer marketing and its reliability, as well as the customer needs and purchasing decisions of young adults. The theoretical part explores in more detail the history and position of the travel agency industry today, as well as various travel booking services, in which the TIM travel booking online service launched by Ikaalinen Travel Agency in the near future is an essential part.
The main findings of the study were that even if influential marketing does not affect the consumer in real time, its effects may become apparent later when the purchasing decision becomes relevant. Based on the results, some of the target group is not as effectively influenced by influencer marketing, but the charm of the novelty and the constant development of technology still arouse interest, which can be seen as useful when launching a new travel booking service. The target group is particularly interested in new ways of differentiating from the crowd and exploiting this in influencing consumers, which creates a potential gap for TIMs in the market.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimushenkilöt valittiin 25–35-vuotiaiden matkailusta kiinnostuneiden nuorten aikuisten joukosta. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluita hyödyntäen keväällä 2021. Haastattelut käsittelivät nuorten aikuisten asiakastarpeita, kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista ja sen hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta matkavarauspalveluita käytettäessä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu matkatoimistoalan kehityksen, vaikuttajamarkkinoinnin ja sen luotettavuuden sekä nuorten aikuisten asiakastarpeiden ja ostopäätösten käsitteistä. Teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin matkatoimistoalan historiaan ja asemaan nykypäivänä sekä erilaisiin matkavarauspalveluihin, joissa olennaisena osana oli Ikaalisten matkatoimiston lähitulevaisuudessa lanseeraama TIM-matkavarausverkkopalvelu.
Keskeisimpinä tuloksina tutkimuksessa ilmeni, että vaikka vaikuttajamarkkinointi ei vaikuttaisi kuluttajaan reaaliajassa, voi sen vaikutukset ilmentyä myöhemmin ostopäätöksen tullessa ajankohtaiseksi. Tulosten perusteella osaan kohderyhmästä vaikuttajamarkkinointi ei vaikuta yhtä tehokkaasti, mutta uutuuden viehätys ja teknologian jatkuva kehittyminen herättävät silti kiinnostusta, joka voidaan nähdä hyödyllisenä uutta matkavarauspalvelua lanseerattaessa. Kohderyhmää kiinnostavat erityisesti uudenlaiset tavat erottua joukosta ja tämän hyödyntäminen kuluttajiin vaikuttamisessa, mikä luo TIM:ille potentiaalisen raon markkinoilla.
As a research method, a qualitative research approach was utilized in the thesis. The subjects were selected from young adults aged 25–35 interested in tourism. The study was conducted using thematic interviews in the spring of 2021. The interviews addressed the customer needs of young adults, experiences of influencer marketing and its usefulness, and the reliability of influencer marketing. The theoretical framework of the thesis consists of the concepts of the development of the travel agency industry, influencer marketing and its reliability, as well as the customer needs and purchasing decisions of young adults. The theoretical part explores in more detail the history and position of the travel agency industry today, as well as various travel booking services, in which the TIM travel booking online service launched by Ikaalinen Travel Agency in the near future is an essential part.
The main findings of the study were that even if influential marketing does not affect the consumer in real time, its effects may become apparent later when the purchasing decision becomes relevant. Based on the results, some of the target group is not as effectively influenced by influencer marketing, but the charm of the novelty and the constant development of technology still arouse interest, which can be seen as useful when launching a new travel booking service. The target group is particularly interested in new ways of differentiating from the crowd and exploiting this in influencing consumers, which creates a potential gap for TIMs in the market.