Tavoitteiden asettaminen projektiammattilaisten mentorointiohjelmassa
Melantie, Heta (2021)
Melantie, Heta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316583
Tiivistelmä
Projektien pitäisi tuottaa hyötyä konkreettisten tavoitteiden tai tuotosten avulla.
Projektiammattilaisen on siis tiedettävä, miten projektille asetetut vaatimukset konkretisoituvat tavoitteiksi ja millaisilla mittareilla niiden saavuttamista mitataan.
Jos projektina on kehittyä paremmaksi ammattilaiseksi, mitä silloin konkreettisesti tavoitellaan? Mitä projektiammattilainen voi mentoroinnilla tavoitella?
Projektiammattilaiset ry (PRY) pilotoi keväällä 2020 mentorointiohjelmaa yhtenä keinona tukea jäseniensä ammattitaidon kehittämistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisiin tilanteisiin jäsenille voisi tarjota avuksi mentorointia ja millaisia hyötyjä siitä voisi olla.
Asiaa selvitettiin tutkimalla osallistujien mentoroinnille asettamia tavoitteita se kartoittamalla osallistujien kokemuksia ohjelmasta. Tutkimusaineisto koottiin kahdella kyselyllä ja kolmen osallistujan haastattelulla. Tavoitteita verrattiin kansainvälisen projektijärjestön International Project Management Association (IPMA) pätevyysstandardiin Individual Competence Baseline 4.0:aan (ICB4). Standardin mukaan projektiammattilaisen täysipainoinen pätevyys koostuu 29:stä näkökulmaan, ihmiseen ja käytäntöön liittyvästä elementistä, joille standardissa annetaan myös mittareita.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että mentorointiin liittyvä tavoitteiden asettaminen ei useinkaan ole helppoa. Tyypilliset tavoitteet ja mentorointiohjelman aikana käydyt keskustelut liittyivät ICB4:n projektijohtamisen teemoihin ja näkökulmiin. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että mentoroinnin tavoitteiden asettamista tulisi ohjelmassa ohjata enemmän.
Osallistujat pitivät ohjelmaa hyödyllisenä ilman tarkempia tavoitteitakin, mutta tavoitteiden avulla tapaamisia voi teemoittaa ja ohjata keskustelua konkretiaan. Projektiammattilaista ICB4:n kaltainen yksilötason pätevyysstandardi auttaa hahmottamaan, mistä ammattitaito koostuu. Se tarjoaa myös kehittymiselle tavoiteaihioita ja niille selkeitä mittareita.
Projektiammattilaisen on siis tiedettävä, miten projektille asetetut vaatimukset konkretisoituvat tavoitteiksi ja millaisilla mittareilla niiden saavuttamista mitataan.
Jos projektina on kehittyä paremmaksi ammattilaiseksi, mitä silloin konkreettisesti tavoitellaan? Mitä projektiammattilainen voi mentoroinnilla tavoitella?
Projektiammattilaiset ry (PRY) pilotoi keväällä 2020 mentorointiohjelmaa yhtenä keinona tukea jäseniensä ammattitaidon kehittämistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisiin tilanteisiin jäsenille voisi tarjota avuksi mentorointia ja millaisia hyötyjä siitä voisi olla.
Asiaa selvitettiin tutkimalla osallistujien mentoroinnille asettamia tavoitteita se kartoittamalla osallistujien kokemuksia ohjelmasta. Tutkimusaineisto koottiin kahdella kyselyllä ja kolmen osallistujan haastattelulla. Tavoitteita verrattiin kansainvälisen projektijärjestön International Project Management Association (IPMA) pätevyysstandardiin Individual Competence Baseline 4.0:aan (ICB4). Standardin mukaan projektiammattilaisen täysipainoinen pätevyys koostuu 29:stä näkökulmaan, ihmiseen ja käytäntöön liittyvästä elementistä, joille standardissa annetaan myös mittareita.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että mentorointiin liittyvä tavoitteiden asettaminen ei useinkaan ole helppoa. Tyypilliset tavoitteet ja mentorointiohjelman aikana käydyt keskustelut liittyivät ICB4:n projektijohtamisen teemoihin ja näkökulmiin. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että mentoroinnin tavoitteiden asettamista tulisi ohjelmassa ohjata enemmän.
Osallistujat pitivät ohjelmaa hyödyllisenä ilman tarkempia tavoitteitakin, mutta tavoitteiden avulla tapaamisia voi teemoittaa ja ohjata keskustelua konkretiaan. Projektiammattilaista ICB4:n kaltainen yksilötason pätevyysstandardi auttaa hahmottamaan, mistä ammattitaito koostuu. Se tarjoaa myös kehittymiselle tavoiteaihioita ja niille selkeitä mittareita.