Yrityksen uusasiakashankinta ja sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa Case: WayOut Oy S4MPO
Kallinen, Hanna; Autio, Annemari (2021)
Kallinen, Hanna
Autio, Annemari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen kohteena oli verkossa pelattavan pakohuonepelin uusasiakashankinta sekä sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville potentiaalisten asiakkaiden mahdollinen kiinnostus sekä toiveet verkossa pelattavia pakohuonepelejä kohtaa. Lisäksi haluttiin selvittää asiakkaiden tavoitettavuutta sosiaalisen median kautta. Aihe valikoitui lähtökohtaisesti toimeksiantajan tarpeesta sekä tutkijoiden kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Aikaisempia tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty muutamia, mutta usein uusasiakashankinta ja sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa ovat sisällytetty koskemaan laajempaa kokonaisuutta, kuten markkinointistrategiaa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokyselylomake. Kysymykset asetettiin siten, että niiden avulla pystyttäisiin vastaamaan tutkimusongelmaan määriteltyjen tutkimuskysymysten kautta. Kysymykset liittyivät verkkopakopeleihin ja sosiaalisen median markkinointiin. Perusjoukkona tutkimuksessa toimi Facebookin käyttäjät ja kyselyä jaettiin Facebookin välityksellä tutkijoiden toimesta. Kyselyyn saatiin varteen otettavia vastauksia 173 kappaletta. Kyselyn vastauksia analysoitiin kysely- ja raportointisovellus Webropolin sekä taulukkolaskentaohjelman Excelin avulla, hyödyntäen analysoinnissa suoria jakaumia, ristiintaulukointia sekä tunnuslukuja, kuten keskiarvoa.
Tulosten pohjalta voitiin todeta, että ihmiset ovat kiinnostuneita verkkopakoeleistä ikäryhmästä riippumatta. Tärkeimmiksi sosiaalisen median markkinointikanaviksi nousivat Facebook, Instagram ja YouTube. Vastaajia kiinnostivat eniten videomainokset sekä alennuskampanjat.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokyselylomake. Kysymykset asetettiin siten, että niiden avulla pystyttäisiin vastaamaan tutkimusongelmaan määriteltyjen tutkimuskysymysten kautta. Kysymykset liittyivät verkkopakopeleihin ja sosiaalisen median markkinointiin. Perusjoukkona tutkimuksessa toimi Facebookin käyttäjät ja kyselyä jaettiin Facebookin välityksellä tutkijoiden toimesta. Kyselyyn saatiin varteen otettavia vastauksia 173 kappaletta. Kyselyn vastauksia analysoitiin kysely- ja raportointisovellus Webropolin sekä taulukkolaskentaohjelman Excelin avulla, hyödyntäen analysoinnissa suoria jakaumia, ristiintaulukointia sekä tunnuslukuja, kuten keskiarvoa.
Tulosten pohjalta voitiin todeta, että ihmiset ovat kiinnostuneita verkkopakoeleistä ikäryhmästä riippumatta. Tärkeimmiksi sosiaalisen median markkinointikanaviksi nousivat Facebook, Instagram ja YouTube. Vastaajia kiinnostivat eniten videomainokset sekä alennuskampanjat.