Vesiosuuskuntien kulutuslaskutuksen nykytila ja uudistustarve
Nikkanen, Lari (2021)
Nikkanen, Lari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062016427
Tiivistelmä
Sähköisiä ja automatisoituja ratkaisuja on otettu käyttöön laskutustoimintojen tehostamiseksi yhä useammin. Nykyaikaisten laskutusohjelmistojen avulla on pystytty mahdollistamaan sähköisten laskutustapojen tarjoaminen kuluttajille ja yrityksille. Myös Joutsan Tilija Yrityspalvelu Oy otti käyttöönsä uuden laskutusohjelmiston, jonka avulla on aiottu tehostaa energialaskutuksen toteutusta. Koronapandemia Suomessa on vaikuttanut vähentävästi yrityksen laskutusmäärään, mikä on osaltaan luonut tarvetta uusasiakashankinnalle.
Yrityksen asiakkaina oli jo aiemmin muutamia vesiosuuskuntia, joille yritys oli tehnyt aikaisemmin vesilaskutusta ja kirjanpitoa. Vesiosuuskunnissa laskutusta on toteutettu aikaisemmin usein sisäisesti, ja sähköisiä laskutusvaihtoehtoja on ollut käytössä vain vähän. Toimeksiantaja toivoi, että vesiosuuskuntia saataisiin lisää yrityksen asiakkaaksi. Tavoitteena oli
selvittää, onko vesiosuuskunnissa koettu tarvetta laskutusta koskeville uudistuksille ja millaisia ongelmia laskutuksessa on mahdollisesti ollut. Erityisesti toimeksiantajaa kiinnostivat
sähköisten laskutustapojen käytön yleistyminen ja mahdollinen tarve vesiosuuskunnissa,
koska he aikoivat tulevaisuudessa lisätä niiden käyttöä omassa toiminnassaan.
Vesiosuuskunnille tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla pyrittiin luomaan mahdollisimman
kattava kuva vesiosuuskuntien laskutuksen tämänhetkisestä tilasta. Toimeksiantaja halusi
saada käyttöönsä niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimustuloksia, joten tutkimuksessa
käytettiin monimenetelmäisiä tutkimustapoja.
Tuloksista ilmeni, että vesiosuuskunnissa on nähty haasteita laskutuksen toteutuksessa, ja
laskutusta koskeville uudistuksille on nähty tarvetta. Ulkoistettujen laskutuspalvelujen
käyttö vesiosuuskunnissa oli yleistynyt, mutta laskutusratkaisuissa nähtiin edelleen paljon
kehitettävää.
Yrityksen asiakkaina oli jo aiemmin muutamia vesiosuuskuntia, joille yritys oli tehnyt aikaisemmin vesilaskutusta ja kirjanpitoa. Vesiosuuskunnissa laskutusta on toteutettu aikaisemmin usein sisäisesti, ja sähköisiä laskutusvaihtoehtoja on ollut käytössä vain vähän. Toimeksiantaja toivoi, että vesiosuuskuntia saataisiin lisää yrityksen asiakkaaksi. Tavoitteena oli
selvittää, onko vesiosuuskunnissa koettu tarvetta laskutusta koskeville uudistuksille ja millaisia ongelmia laskutuksessa on mahdollisesti ollut. Erityisesti toimeksiantajaa kiinnostivat
sähköisten laskutustapojen käytön yleistyminen ja mahdollinen tarve vesiosuuskunnissa,
koska he aikoivat tulevaisuudessa lisätä niiden käyttöä omassa toiminnassaan.
Vesiosuuskunnille tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla pyrittiin luomaan mahdollisimman
kattava kuva vesiosuuskuntien laskutuksen tämänhetkisestä tilasta. Toimeksiantaja halusi
saada käyttöönsä niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimustuloksia, joten tutkimuksessa
käytettiin monimenetelmäisiä tutkimustapoja.
Tuloksista ilmeni, että vesiosuuskunnissa on nähty haasteita laskutuksen toteutuksessa, ja
laskutusta koskeville uudistuksille on nähty tarvetta. Ulkoistettujen laskutuspalvelujen
käyttö vesiosuuskunnissa oli yleistynyt, mutta laskutusratkaisuissa nähtiin edelleen paljon
kehitettävää.