Siivouspalvelun laadun parantaminen : case: VTT Tietotie 2
Roslöf, Miia (2012)
Roslöf, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja parantaa laatua kohteessa, jossa Sodexo Oy toimii siivouspalvelujentuottajana.
Osana opinnäytetyötäni toteutettiin kysely siivouspalvelun laadusta Tietotie 2:ssa yrityksen kyseisessä kiinteistössä työskentelevälle henkilökunnalle. Kysely toteutettiin 27.8 – 7.9.2012 välisenä aikana tulostelulla lomakkeella, joka jaettiin henkilökunnan postilokeroihin. Kyseisessä kohteessa ei ole aikaisemmin järjestetty kyselyä siivouspalveluista laadun osalta. Kyselyssä oli kolme eri osa-aluetta, joiden kysymykset käsittelivät siivoushenkilökuntaa, työnjohtoa ja siivoustyön laatua.
Kyselyyn vastauksia saatiin 29 kappaletta. Vastausten määrä oli peni jaettujen lomakkeiden määrään nähden, joka loi 300 kappaletta. Vastauksesta saatiin kuitenkin arvokasta tietoa siivouspalveluidenlaadun kehittämiseen.
Vastauksista ilmeni, että pääpiirteittäin vastaajat olivat tyytyväisiä siivouspalveluiden laatuun. WC- ja laboratoriotilojen ja muutamien muiden tilojen osalta lattian siisteyteen ja roska-astioiden tyhjennys väleihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Siivoustyöntekijöihin ja työnjohtoon oltiin muutoin tyytyväisiä, mutta tavoitettavuudessa ja näkyvyydessä paikan päällä oli vastaajien mielestä parannettavaa.
Sodexon työnjohdon tulisi jatkossa olla mahdollisuuksien mukaan jatkossa enemmän näkyvillä asiakkaan tiloissa ja tiiviimmin yhteydessä asiakkaisiin. Siivoushenkilöstön pitäisi olla paremmin asiakkaan saatavilla ja paremmin vuorovaikutuksessa asiakkaaseen.
Osana opinnäytetyötäni toteutettiin kysely siivouspalvelun laadusta Tietotie 2:ssa yrityksen kyseisessä kiinteistössä työskentelevälle henkilökunnalle. Kysely toteutettiin 27.8 – 7.9.2012 välisenä aikana tulostelulla lomakkeella, joka jaettiin henkilökunnan postilokeroihin. Kyseisessä kohteessa ei ole aikaisemmin järjestetty kyselyä siivouspalveluista laadun osalta. Kyselyssä oli kolme eri osa-aluetta, joiden kysymykset käsittelivät siivoushenkilökuntaa, työnjohtoa ja siivoustyön laatua.
Kyselyyn vastauksia saatiin 29 kappaletta. Vastausten määrä oli peni jaettujen lomakkeiden määrään nähden, joka loi 300 kappaletta. Vastauksesta saatiin kuitenkin arvokasta tietoa siivouspalveluidenlaadun kehittämiseen.
Vastauksista ilmeni, että pääpiirteittäin vastaajat olivat tyytyväisiä siivouspalveluiden laatuun. WC- ja laboratoriotilojen ja muutamien muiden tilojen osalta lattian siisteyteen ja roska-astioiden tyhjennys väleihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Siivoustyöntekijöihin ja työnjohtoon oltiin muutoin tyytyväisiä, mutta tavoitettavuudessa ja näkyvyydessä paikan päällä oli vastaajien mielestä parannettavaa.
Sodexon työnjohdon tulisi jatkossa olla mahdollisuuksien mukaan jatkossa enemmän näkyvillä asiakkaan tiloissa ja tiiviimmin yhteydessä asiakkaisiin. Siivoushenkilöstön pitäisi olla paremmin asiakkaan saatavilla ja paremmin vuorovaikutuksessa asiakkaaseen.