Perehdyttäminen osana osaamisen johtamista : perehdytysprosessi kaupan alan myymälähenkilökunnalle
Nieminen, Pia (2021)
Nieminen, Pia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021063016724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021063016724
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaupan alan myymälähenkilökunnan perehdytysprosessia. Työn tarkoituksena oli laatia kohdeorganisaation vähittäismyymälöiden käyttöön esimiehen käsikirja ja perehdytyssuunnitelma tarkistuslistoineen.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen johtamisen ja perehdyttämisen teoriasta. Teoriassa tarkastellaan osaamista yrityksen kilpailutekijänä. Tämän jälkeen avataan miksi ja missä tilanteissa perehdyttämistä tarvitaan. Lopuksi avataan mistä osista laadukas perehdytysprosessi rakentuu sekä tutustutaan eri toimialoilla toimivien organisaatioiden raikkaisiin ja innovatiivisiin perehdyttämisen käytänteisiin ja opitaan heiltä.
Työn tueksi toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka avulla tarkasteltiin kohdeorganisaation nykyisiä perehdytyskäytäntöjä, etsittiin kehityskohteita ja selvitettiin perehdytykselle asetetut tavoitteet. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää myymäläpäällikköä ja yhtä henkilöstöhallinnon edustajaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin olemassa olevia perehdytysohjelmia. Tutkimuksesta kävi ilmi, että myymälöiden perehdytyskäytänteet eroavat hyvin paljon toisistaan.
Työn tuloksena syntyneet esimiehen käsikirja ja perehdytyssuunnitelma laadittiin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten pohjalta. Nämä uudistetut materiaalit vastaavat tutkimuksessa esiin nousseisiin kehityskohteisiin. Perehdytyssuunnitelma palvelee niin vakituisen kuin kausimyyjän perehdytystä. Uudistettuun prosessiin sisällytettiin perehdytyskeskustelut ja perehdytyksen parhaita käytänteitä, joilla on positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen.
Materiaalien tavoitteena on yhtenäistää myymälöiden perehdytysprosessi ja antaa myymäläpäälliköille selkeät suuntaviivat perehdytystyön tueksi. Yhteinen prosessi varmistaa tasalaatuisen perehdytyksen ja antaa uudelle tulokkaalle valmiudet onnistua työssä ja ohjaa kohti yhdessä sovittuja tavoitteita.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen johtamisen ja perehdyttämisen teoriasta. Teoriassa tarkastellaan osaamista yrityksen kilpailutekijänä. Tämän jälkeen avataan miksi ja missä tilanteissa perehdyttämistä tarvitaan. Lopuksi avataan mistä osista laadukas perehdytysprosessi rakentuu sekä tutustutaan eri toimialoilla toimivien organisaatioiden raikkaisiin ja innovatiivisiin perehdyttämisen käytänteisiin ja opitaan heiltä.
Työn tueksi toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka avulla tarkasteltiin kohdeorganisaation nykyisiä perehdytyskäytäntöjä, etsittiin kehityskohteita ja selvitettiin perehdytykselle asetetut tavoitteet. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää myymäläpäällikköä ja yhtä henkilöstöhallinnon edustajaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin olemassa olevia perehdytysohjelmia. Tutkimuksesta kävi ilmi, että myymälöiden perehdytyskäytänteet eroavat hyvin paljon toisistaan.
Työn tuloksena syntyneet esimiehen käsikirja ja perehdytyssuunnitelma laadittiin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten pohjalta. Nämä uudistetut materiaalit vastaavat tutkimuksessa esiin nousseisiin kehityskohteisiin. Perehdytyssuunnitelma palvelee niin vakituisen kuin kausimyyjän perehdytystä. Uudistettuun prosessiin sisällytettiin perehdytyskeskustelut ja perehdytyksen parhaita käytänteitä, joilla on positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen.
Materiaalien tavoitteena on yhtenäistää myymälöiden perehdytysprosessi ja antaa myymäläpäälliköille selkeät suuntaviivat perehdytystyön tueksi. Yhteinen prosessi varmistaa tasalaatuisen perehdytyksen ja antaa uudelle tulokkaalle valmiudet onnistua työssä ja ohjaa kohti yhdessä sovittuja tavoitteita.