Varastonkierron merkitys televisioiden myyntikatteeseen : case Gigantti Megastore Raisio
Myllylä, Ville (2021)
Myllylä, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116738
Tiivistelmä
Varastonkierron kehittäminen on yksi suurimpia haasteita viihde-elektroniikan alalla, jossa varastoitavien tuotteiden elinkaaret ovat lyhyitä ja niiden jälleenmyyntihinnat laskevat nopeasti niiden julkaisun jälkeen. Suurella toimijalla varastonkierrollisia haasteita aiheuttaa suuri valikoima, sekä varastolle asetettu korkea palveluaste, jossa asiakas saa välittömästi ostohetken jälkeen haluamansa tuotteen. Laaja valikoima ja nopeasti kehittyvät tuotteet johtavat helposti tilanteeseen, jossa varastonkierto on liian hidas, jonka seurauksena tuotteita joudutaan myymään alle niiden hankintahinnan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ne keinot, joiden avulla viihde-elektroniikkasektorin televisiovaraston kiertoa voidaan kehittää ja minkälainen vaikutus sillä on varastoitavien tuotteiden myyntikatteeseen. Tutkimus suoritetaan Gigantti Oy Ab:n Raision Megastoren toimipisteessä.
Tutkimuksen teoriaosuuden aineisto on kerätty varastonhallintaan liittyvästä kirjallisuudesta ja case-luvun aineisto on kerätty yrityksen sisäisistä myyntiin ja varastonhallintaan liittyvistä raporteista ja yhteenvedoista kahden vuoden aikajaksolta. Näistä materiaaleista saadaan tieto mm. myynnistä, myyntikatteesta, varaston arvosta, sen kehityksestä, sekä keskimääräisistä tuotteiden varastointipäivistä. Tutkimuksessa on myös haastateltu toimipisteen tavaratalopäällikköä.
Tutkimus osoittaa, että varastonkierron parantamiseksi helpoin keino on laskea varaston arvoa toteuttamalla se siten, ettei se ole esteenä myynninkasvulle. Tärkeintä on pystyä varastoimaan oikeanlaista tavaraa. Varaston arvon laskeminen ei vaikuttanut negatiivisesti toimipisteen myyntiin, vaan se on kasvanut markkinaa nopeammin. Tutkimuksessa käytetty materiaali kahden vuoden varaston- ja myynnin kehitykseen liittyvistä raporteista selviää, että varastonkierto ja myyntikate ovat kehittyneet selvästi tutkimuksen kohteena olleella ajanjaksolla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös yrityksen muissa toimipisteissä ja tuoteryhmissä.
Tulevaisuudessa varastoon tulee priorisoida entistä tehokkaammin tuotteita, joille on todellista jatkuvaa kysyntää ja karsia niitä tuotteita, joiden kysyntä ei riitä kattamaan varastoinnin kustannuksia ja riskejä. Vanhan varaston kehittämiseen tulee kiinnittää entistä suurempaa huomiota tulevaisuudessa sillä vanhan varaston aiheuttamat poistojaksot tuovat aina yritykselle kustannuksia. Niiden tasaamisella myyntikate saadaan tasaantumaan nykytilannetta tehokkaammin, kasvattaen pitkällä aikavälillä tuoteryhmän myyntikatetta. Varastoarvon pudottamista voidaan harkita vielä tutkimuksen loppuajankohdastakin ja seurata sen vaikutusta myyntiin ja katteeseen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoriaosuuden aineisto on kerätty varastonhallintaan liittyvästä kirjallisuudesta ja case-luvun aineisto on kerätty yrityksen sisäisistä myyntiin ja varastonhallintaan liittyvistä raporteista ja yhteenvedoista kahden vuoden aikajaksolta. Näistä materiaaleista saadaan tieto mm. myynnistä, myyntikatteesta, varaston arvosta, sen kehityksestä, sekä keskimääräisistä tuotteiden varastointipäivistä. Tutkimuksessa on myös haastateltu toimipisteen tavaratalopäällikköä.
Tutkimus osoittaa, että varastonkierron parantamiseksi helpoin keino on laskea varaston arvoa toteuttamalla se siten, ettei se ole esteenä myynninkasvulle. Tärkeintä on pystyä varastoimaan oikeanlaista tavaraa. Varaston arvon laskeminen ei vaikuttanut negatiivisesti toimipisteen myyntiin, vaan se on kasvanut markkinaa nopeammin. Tutkimuksessa käytetty materiaali kahden vuoden varaston- ja myynnin kehitykseen liittyvistä raporteista selviää, että varastonkierto ja myyntikate ovat kehittyneet selvästi tutkimuksen kohteena olleella ajanjaksolla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös yrityksen muissa toimipisteissä ja tuoteryhmissä.
Tulevaisuudessa varastoon tulee priorisoida entistä tehokkaammin tuotteita, joille on todellista jatkuvaa kysyntää ja karsia niitä tuotteita, joiden kysyntä ei riitä kattamaan varastoinnin kustannuksia ja riskejä. Vanhan varaston kehittämiseen tulee kiinnittää entistä suurempaa huomiota tulevaisuudessa sillä vanhan varaston aiheuttamat poistojaksot tuovat aina yritykselle kustannuksia. Niiden tasaamisella myyntikate saadaan tasaantumaan nykytilannetta tehokkaammin, kasvattaen pitkällä aikavälillä tuoteryhmän myyntikatetta. Varastoarvon pudottamista voidaan harkita vielä tutkimuksen loppuajankohdastakin ja seurata sen vaikutusta myyntiin ja katteeseen tulevaisuudessa.