Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Politiikkatapahtumat nuorille Turun kaupunginkirjaston Stoorissa : yleinen kirjasto aktiivisen kansalaisuuden edistäjänä

Melasuo, Emilia (2021)

 
Avaa tiedosto
Melasuo_Emilia.pdf (3.149Mt)
Lataukset: 


Melasuo, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021072116823
Tiivistelmä
Uudessa kirjastolaissa on yleiselle kirjastolle asetettu tavoite edistää aktiivista kansalaisuutta. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitetään, miten yleinen kirjasto voi tätä tehtävää toteuttaa. Opinnäytetyö tehtiin Turun kaupunginkirjaston nuorten tiimin toimeksiantona. Tavoitteena oli kerätä tietoa, miten nuoria voitaisiin osallistaa yhteiskuntaan yleisen kirjaston toiminnan kautta, kokeilla muutamia keinoja eli osallistavia asiantuntijaluentoja ja vaalipaneelia, sekä tuoda esiin hyviä, toimivia käytäntöjä.

Opinnäytteen puitteissa järjestettiin kaksi politiikkatapahtumaa nuorille keväällä 2019 yhteistyössä paikallisen lukion kanssa. Ensimmäisessä luennoi kaksi poliittisen vaikuttamisen asiantuntijaa nuorten asemasta politiikassa ja kansalaisvaikuttamisesta. Toinen oli eduskuntavaalipaneeli, johon osallistui ehdokkaita kymmenestä puolueesta. Nuoret laativat heille kysymykset etukäteen valituista teemoista, ilmastonmuutoksesta ja koulutuksesta. Ensimmäiseen tapahtumaan osallistui 30 ja toiseen 40 lukiolaista. Palautekyselyissä selvisi, että tapahtumat koettiin mielenkiintoisina ja että ne lisäsivät kiinnostusta äänestämiseen ja muuhun kansalaisvaikuttamiseen. Nuoret raportoivat myös oppineensa uutta ja arvelivat tapahtumien vaikuttavan lähestyvään äänestyspäätöksen tekoon. Tapahtuman toteuttamisen ohessa luotiin ohjeet kirjaston politiikkatapahtuman järjestämiseen.

Työn teoreettinen viitekehys muodostuu poliittisesta osallisuudesta ja sosiaalipedagogiikasta. Suomalaisen poliittisen osallistumisen eriytymiskehitys on huolestuttanut tutkijoita jo pitkään. Koulutuksen vaikutus äänestyskäyttäytymiseen näkyy selkeimmin nuoressa ikäluokassa. Politiikkatapahtumilla haluttiin kasvattaa nuorten kiinnostusta politiikkaan ja heidän kansalaispätevyyttään, sekä näiden kautta lisätä heidän poliittista kiinnittymistään. Taustalla vaikutti sosiaalipedagogiikan yleinen tavoite tukea aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista.
 
The new Finnish Public Libraries Act sets public libraries with the objective to promote active citizenship. This functional thesis explores how a public library can implement this goal. The thesis was assigned by the Youth team of the Turku City Library. The aim of the work was to gather information on how the library can help young people participate in the society, to try a few methods, such as expert lectures and an election panel, and to bring forward good practices.

Two political events for the youth were organized in spring 2019 in cooperation with a local high school. In the first event, there were two experts on political influence lecturing about young people in the politics and about civic engagement. The other was an election panel with candidates from ten parties. The students formulated questions for the panel on themes chosen beforehand, climate change and education. The events were attended by 30 and 40 high school students respectively. Feedback surveys revealed that the students found the events thoughtprovoking and their interest in voting and in other forms of civic engagement was increased as a result. The students also reported having learned new things and that the events would probably influence their voting decisions in the upcoming elections. During the process, guidelines for organizing a political event in a public library were created.

The theoretical framework of the thesis consists of political inclusion and social pedagogy. Researchers have for long now been worried about the growing polarization of political participation in Finland. The effect of the level of education on voting behavior is clearest among younger age groups. The intention of the political events was to increase young people’s interest in politics and their civic competences, and through these to increase their political attachment. The ultimate fundamental motivation was the general objective of social pedagogy: to support becoming an active citizen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste