Transihmisten laulunopetus : kokemuksia laulutunneilta ja ohjeita opettajille
Tikkanen, Johanna (2021)
Tikkanen, Johanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021072316840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021072316840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kaksi osiota, taiteellinen ja kirjallinen. Taiteellinen osuus on Armindan rooli W.A. Mozartin oopperassa La Finta Giardiniera, joka esitettiin Sigyn-salissa 5.–9.4.2019. Taiteellisen osion painotus on 2/3 koko opinnäytetyöstä.
Kirjallisessa osuudessa selvitetään, millaisia kokemuksia transihmisillä on oman äänensä käyttämisestä, ja miten sukupuolisensitiivinen opettaja voisi tarjota heille mahdollisimman miellyttäviä ja hyödyllisiä laulutunteja.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sukupuolen moninaisuuden käsitteitä, äänen muuttumista sukupuolenkorjausprosessissa, ja niitä vähiä neuvoja mitä toistaiseksi translaulajien opettamisesta on löydettävissä. Lisäksi haastateltiin neljää transtaustaista laulajaa. Heiltä kysyttiin, miten heidän äänensä oli muuttunut, millaisia kokemuksia heillä oli laulutunneilla tai kuorossa laulamisesta, ja millaisia ohjeita ja toiveita heillä on esittää laulunopettajille.
Kunkin oppilaan yksilölliset tarpeet huomioon ottava, tuoreimpaan tutkimukseen nojaava ja asianmukaisella termistöllä varustautunut opettaja voi odottaa edistävänsä parhaiten oppilaidensa äänellistä kehitystä ja itseilmaisun parantumista. Lähdemateriaalin ja haastattelun tuloksia voi soveltaa ja hyödyntää kuka tahansa, joka on kiinnostunut lisäämään tietoisuuttaan sukupuolten moninaisuudesta. The thesis has two sections, artistic and literary. The artistic section is Arminda's role in W.A. Mozart's opera La Finta Giardiniera, which was performed in Sigyn Hall on 5-9 April 2019 in Turku. The artistic section has a weight of 2/3 of the entire thesis.
The written section examines the experiences that trans people have of using their own voice, and the gender-sensitive teacher can offer them singing lessons that are as pleasant and useful as possible.
The thesis clarifies the concepts related to gender diversity, the change of voice in the gender reassignment process and the few advice that can be found so far about teaching trans singers. In addition, four singers with trans backgrounds were interviewed as a research method. They were asked how their voice had changed, what experiences they have had in singing lessons or singing in choirs, and what kind of instructions and wishes they have for singing teachers.
A teacher who takes into account the individual needs of their students, bases their lessons on current research, and uses appropriate terminology, should expect the best results in their students’ vocal development and improved self-expression. The results of the source material and interview can be applied and utilised by anyone interested in raising their awareness of gender diversity.
Kirjallisessa osuudessa selvitetään, millaisia kokemuksia transihmisillä on oman äänensä käyttämisestä, ja miten sukupuolisensitiivinen opettaja voisi tarjota heille mahdollisimman miellyttäviä ja hyödyllisiä laulutunteja.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sukupuolen moninaisuuden käsitteitä, äänen muuttumista sukupuolenkorjausprosessissa, ja niitä vähiä neuvoja mitä toistaiseksi translaulajien opettamisesta on löydettävissä. Lisäksi haastateltiin neljää transtaustaista laulajaa. Heiltä kysyttiin, miten heidän äänensä oli muuttunut, millaisia kokemuksia heillä oli laulutunneilla tai kuorossa laulamisesta, ja millaisia ohjeita ja toiveita heillä on esittää laulunopettajille.
Kunkin oppilaan yksilölliset tarpeet huomioon ottava, tuoreimpaan tutkimukseen nojaava ja asianmukaisella termistöllä varustautunut opettaja voi odottaa edistävänsä parhaiten oppilaidensa äänellistä kehitystä ja itseilmaisun parantumista. Lähdemateriaalin ja haastattelun tuloksia voi soveltaa ja hyödyntää kuka tahansa, joka on kiinnostunut lisäämään tietoisuuttaan sukupuolten moninaisuudesta.
The written section examines the experiences that trans people have of using their own voice, and the gender-sensitive teacher can offer them singing lessons that are as pleasant and useful as possible.
The thesis clarifies the concepts related to gender diversity, the change of voice in the gender reassignment process and the few advice that can be found so far about teaching trans singers. In addition, four singers with trans backgrounds were interviewed as a research method. They were asked how their voice had changed, what experiences they have had in singing lessons or singing in choirs, and what kind of instructions and wishes they have for singing teachers.
A teacher who takes into account the individual needs of their students, bases their lessons on current research, and uses appropriate terminology, should expect the best results in their students’ vocal development and improved self-expression. The results of the source material and interview can be applied and utilised by anyone interested in raising their awareness of gender diversity.