Terveysalan organisaation potilasohjausvideot YouTube-videopavelussa : HUS ja Terveystalo tarkastelun kohteena
Heinonen, Samuel (2021)
Heinonen, Samuel
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021073116910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021073116910
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada käsitys neljästä HUSin ja Terveystalon YouTube-kanavalla julkaistuista potilasohjausvideoista ja tuoda näkyväksi niiden ominaispiirteitä ja keskinäisiä eroja. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään näitä tietoja tehdessään ohjausvideoita yrityksensä tarpeisiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja havainnointilomake pohjautui lähdekirjallisuuteen, tieteellisiin
tutkimuksiin ja artikkeleihin. Tutkimuksen lähdeaineistona käytettiin HUSin ja
Terveystalon kahta potilasohjausvideota, joissa esiintyjänä on ainoastaan hoitohenkilökunnan jäsen ja kahta potilasohjausvideota, joissa esiintyjinä on hoitohenkilökunnan lisäksi myös potilas. Lähdevideot havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomakkeelle kerättiin tietoa lähdevideoiden sisällöstä, puheviestinnästä, fyysisestä viestinnästä ja videoiden teknisistä seikoista, kuten kameran ja musiikin käytöstä. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tarkastelemalla havainnoinnin tuloksia ja tekemällä niistä johtopäätöksiä.
Tuloksista kävi ilmi, että HUSin ja Terveystalon potilasohjausvideoissa on
eroavaisuuksia puheviestinnässä, fyysisessä viestinnässä ja videon piirteissä.
Lisäksi näiden kahden suuren terveysalan toimijan keskinäisessä vertailussa
on eroja havainnoitujen potilasohjausvideoiden laadussa ja viestin välittymisessä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Terveystalon potilasohjauksen videoista molemmat onnistuvat yleisesti ottaen viestinnässään
paremmin kuin HUS. Tämä näkyy puheviestinnän, fyysisen viestinnän osaalueilla ja videoiden piirteissä. Lisäksi Terveystalon videoissa noudatetaan paremmin hyvän potilasohjeen ja laadukkaan videon prinsiippejä.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi tarve vertailla samansisältöisiä potilasohjausvideoita keskenään, jotta terveysalan organisaatiot saisivat lisää tietoa minkälaiset seikat tekevät potilasohjausvideosta laadukkaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja havainnointilomake pohjautui lähdekirjallisuuteen, tieteellisiin
tutkimuksiin ja artikkeleihin. Tutkimuksen lähdeaineistona käytettiin HUSin ja
Terveystalon kahta potilasohjausvideota, joissa esiintyjänä on ainoastaan hoitohenkilökunnan jäsen ja kahta potilasohjausvideota, joissa esiintyjinä on hoitohenkilökunnan lisäksi myös potilas. Lähdevideot havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Havainnointilomakkeelle kerättiin tietoa lähdevideoiden sisällöstä, puheviestinnästä, fyysisestä viestinnästä ja videoiden teknisistä seikoista, kuten kameran ja musiikin käytöstä. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tarkastelemalla havainnoinnin tuloksia ja tekemällä niistä johtopäätöksiä.
Tuloksista kävi ilmi, että HUSin ja Terveystalon potilasohjausvideoissa on
eroavaisuuksia puheviestinnässä, fyysisessä viestinnässä ja videon piirteissä.
Lisäksi näiden kahden suuren terveysalan toimijan keskinäisessä vertailussa
on eroja havainnoitujen potilasohjausvideoiden laadussa ja viestin välittymisessä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Terveystalon potilasohjauksen videoista molemmat onnistuvat yleisesti ottaen viestinnässään
paremmin kuin HUS. Tämä näkyy puheviestinnän, fyysisen viestinnän osaalueilla ja videoiden piirteissä. Lisäksi Terveystalon videoissa noudatetaan paremmin hyvän potilasohjeen ja laadukkaan videon prinsiippejä.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi tarve vertailla samansisältöisiä potilasohjausvideoita keskenään, jotta terveysalan organisaatiot saisivat lisää tietoa minkälaiset seikat tekevät potilasohjausvideosta laadukkaan.