Kampaamopalveluita käyttävän asiakkaan ostopolku ja ostajapersoona : Case Yritys X
Vieraankivi, Iita (2021)
Vieraankivi, Iita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081517010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081517010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kampaamopalveluita käyttävien asiakkaiden ostopolkua sekä luoda toimeksiantajalle ostajapersoona heidän potentiaalisimmasta asiakkaastaan. Toimeksiantajana työlle toimii suomalainen, niin ammattilaisten kuin kuluttajien käyttöön, hiuskosmetiikkaa valmistava yritys. Ostajapersoonan selvittämisellä haluttiin tietää, millainen asiakas valitsee toimeksiantajan tuotteet sekä saada lisää tietoa kampaamoasiakkaan ostokäyttäytymisestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkaan ostopolkua, ostajapersoonan luomista, ostokäyttäytymistä sekä segmentointia. Tietoperustaa käytettiin apuna kyselytutkimuksen ja ostajapersoonan luomisessa sekä ostopolun tärkeimpien vaiheiden selvittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake julkaistiin toimeksiantajan Facebook ja verkkosivuilla ja sen kohderyhmänä oli kampaamopalveluita vähintään kerran vuodessa käyttävät naiset. Kyselylomakkeen kysymykset jakautuivat neljään eri teemaan. Ensin kerättiin vastaajien taustatietoja, josta siirryttiin kampaamokäyttäytymiseen, jonka jälkeen kartoitettiin toimeksiantajan tuotteiden tuntemusta ja lopuksi ostamiseen liittyviä tekijöitä. Kyselyn aloittaneista 135 vastaajasta 108 kuului kohderyhmään, joiden vastauksia tutkimuksessa analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, vastaajien löytäneen toimeksiantajan valikoimasta itselleen sopivimmat hiuskosmetiikkatuotteet sekä käyttävän niitä muiden valmistajien tuotteiden ohessa. Valtaosa käy samalla kampaajalla, jonka kädenjäljestä pitävät sekä arvostavat kampaajien antamia hiusten hoito- ja muotoilutuotesuosituksia. Kampaamon lisäksi tuotteita ostetaan verkkokaupasta muiden kosmetiikkaostosten yhteydessä. Tärkeimpänä tekijänä hiuskosmetiikkatuotteiden valinnassa pidettiin tuotteen toimivuutta ja hintaa. Saaduista tuloksista koostettiin toimeksiantajalle ostajapersoona sekä ostopolkuun eniten vaikuttavat tekijät.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakkaan ostopolkua, ostajapersoonan luomista, ostokäyttäytymistä sekä segmentointia. Tietoperustaa käytettiin apuna kyselytutkimuksen ja ostajapersoonan luomisessa sekä ostopolun tärkeimpien vaiheiden selvittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselylomake julkaistiin toimeksiantajan Facebook ja verkkosivuilla ja sen kohderyhmänä oli kampaamopalveluita vähintään kerran vuodessa käyttävät naiset. Kyselylomakkeen kysymykset jakautuivat neljään eri teemaan. Ensin kerättiin vastaajien taustatietoja, josta siirryttiin kampaamokäyttäytymiseen, jonka jälkeen kartoitettiin toimeksiantajan tuotteiden tuntemusta ja lopuksi ostamiseen liittyviä tekijöitä. Kyselyn aloittaneista 135 vastaajasta 108 kuului kohderyhmään, joiden vastauksia tutkimuksessa analysoitiin.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, vastaajien löytäneen toimeksiantajan valikoimasta itselleen sopivimmat hiuskosmetiikkatuotteet sekä käyttävän niitä muiden valmistajien tuotteiden ohessa. Valtaosa käy samalla kampaajalla, jonka kädenjäljestä pitävät sekä arvostavat kampaajien antamia hiusten hoito- ja muotoilutuotesuosituksia. Kampaamon lisäksi tuotteita ostetaan verkkokaupasta muiden kosmetiikkaostosten yhteydessä. Tärkeimpänä tekijänä hiuskosmetiikkatuotteiden valinnassa pidettiin tuotteen toimivuutta ja hintaa. Saaduista tuloksista koostettiin toimeksiantajalle ostajapersoona sekä ostopolkuun eniten vaikuttavat tekijät.