M/S Tammerkosken sähköistys
Lahti, Juuso (2021)
Lahti, Juuso
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081116971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Hopealinja Oy, jonka päätoimiala on sisävesiristeilyt Tampereen Pyhäjärven ja Näsijärven vesistöissä. Opinnäytetyössä selvitettiin vaihtoehdot M/S Tammerkosken moottorien uusimiselle. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaisia hybridijärjestelmiä tai täyssähköisiä järjestelmiä laivan polttomoottorien tilalle on mahdollista saada ja minkälaisia muutostöitä ne vaativat laivaan.
Opinnäytetyössä esitellään erilaiset täyssähköiset järjestelmät ja hybridiratkaisut sekä niiden toimittajat, vertaillaan eri järjestelmiä sekä selvitetään, mitä vaatimuksia laivan muuttaminen akkukäyttöiseksi toisi esimerkiksi turvallisuuden kannalta.
Suomen Hopealinjan oletetaan tekevän ratkaisu järjestelmätoimittajan suhteen kesällä 2021 ja laivan olisi tarkoitus liikennöidä joko täyssähköisenä tai hybridijärjestelmällä varustettuna kesällä 2022.
Työn yhteydessä saatuja tarjouksia eri täyssähköisten järjestelmien ja hybridi-ratkaisujen hinnoista ei julkaista opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä esitellään erilaiset täyssähköiset järjestelmät ja hybridiratkaisut sekä niiden toimittajat, vertaillaan eri järjestelmiä sekä selvitetään, mitä vaatimuksia laivan muuttaminen akkukäyttöiseksi toisi esimerkiksi turvallisuuden kannalta.
Suomen Hopealinjan oletetaan tekevän ratkaisu järjestelmätoimittajan suhteen kesällä 2021 ja laivan olisi tarkoitus liikennöidä joko täyssähköisenä tai hybridijärjestelmällä varustettuna kesällä 2022.
Työn yhteydessä saatuja tarjouksia eri täyssähköisten järjestelmien ja hybridi-ratkaisujen hinnoista ei julkaista opinnäytetyössä.
