Markkinavuoropuhelu osana julkista hankintaa: tilaajan ja toimittajan näkökulman huomiointi
Palla, Kati (2021)
Palla, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081216991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081216991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten markkinavuoropuhelu toimii osana julkista hankintaa sekä sitä, miten tilaajan ja toimittajan näkökulma huomioidaan julkisen markkinavuoropuhelun aikana. Työssä keskityttiin markkinavuoropuhelun eri muotoihin ja siihen, miten niitä hyödynnetään julkisessa hankintaprosessissa. Innovatiiviset, ympäristöystävälliset ja taloudelliset hankinnat ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan ja verorahoja halutaan käyttää yhä tehokkaammin. Tutkimuksia markkinavuoropuhelusta ja julkista hankinnoista on tehty aiemminkin ja tämä tutkimus tukee sekä antaa uutta näkökulmaa aihealueeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin sekä yksilöhaastatteluja että kyselyä. Yksilöhaastattelut tehtiin kahden toimeksiantajan henkilöstön edustajan kanssa. Kyselystä tehtiin kaksi versiota, toinen tilaajalle ja toinen toimittajille.
Tutkimus osoitti julkisen hankintaprosessin hyötyvän markkinavuoropuhelusta ja sen eri muodoista. Tulosten mukaan markkinavuoropuhelu ja julkinen hankinta tukevat toisiaan ja parhaimmillaan niiden avulla saadaan aikaiseksi onnistunut hankinta. Markkinavuoropuhelulla on positiivinen vaikutus julkiseen hankintaprosessiin ja hyötyjä nousi enemmän esille kuin haittoja. Haitat liittyivät enimmäkseen julkisen hankinnan ajalliseen toteuttamiseen sekä markkinavuoropuhelun vapaehtoisuuteen. Julkisissa hankinnoissa on tyypillistä, että ympäristö ja hintakriteerit otetaan huomioon hankinnan suunnitteluvaiheessa, joten olisi hyvä, että markkinavuoropuhelua ja sen käyttöä tutkittaisiin edelleen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa ja käyttää yleisesti julkisissa hankintaprosesseissa sekä markkinavuoropuheluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin sekä yksilöhaastatteluja että kyselyä. Yksilöhaastattelut tehtiin kahden toimeksiantajan henkilöstön edustajan kanssa. Kyselystä tehtiin kaksi versiota, toinen tilaajalle ja toinen toimittajille.
Tutkimus osoitti julkisen hankintaprosessin hyötyvän markkinavuoropuhelusta ja sen eri muodoista. Tulosten mukaan markkinavuoropuhelu ja julkinen hankinta tukevat toisiaan ja parhaimmillaan niiden avulla saadaan aikaiseksi onnistunut hankinta. Markkinavuoropuhelulla on positiivinen vaikutus julkiseen hankintaprosessiin ja hyötyjä nousi enemmän esille kuin haittoja. Haitat liittyivät enimmäkseen julkisen hankinnan ajalliseen toteuttamiseen sekä markkinavuoropuhelun vapaehtoisuuteen. Julkisissa hankinnoissa on tyypillistä, että ympäristö ja hintakriteerit otetaan huomioon hankinnan suunnitteluvaiheessa, joten olisi hyvä, että markkinavuoropuhelua ja sen käyttöä tutkittaisiin edelleen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa ja käyttää yleisesti julkisissa hankintaprosesseissa sekä markkinavuoropuheluissa.