Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan kuntoutuksen merkitys kehitysvammaisille ohjaajien näkökulmasta
Lehtonen, Ella (2021)
Lehtonen, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081717029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081717029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan kuntoutus merkitsee kehitysvammaisille ohjaajien näkökulmasta. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemoja oli neljä, ja ne liittyivät henkiseen, fyysiseen, ja sosiaaliseen merkitykseen sekä asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Haastatteluissa kävi ilmi myös koronan tuomat muutokset Hempankaaren työ- ja päivätoimintaan. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Opinnäytetyö antaa kokonaiskuvan Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan kuntoutuksen merkityksestä kehitysvammaisille ohjaajien näkökulmasta. Opinnäytetyön pääkäsitteet olivat kehitysvammaisen työ- ja päivätoiminta, kuntoutus ja kehitysvammaisuus.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Hempankulman puolella tuotiin esille paljon konkreettisia esimerkkejä, mitä asiakkaiden kanssa tehdään kuntoutukseen liittyvissä asioissa, kun taas Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan puolella tuotiin asiakkaiden tunteisiin liittyviä asioita sekä kerrottiin yleisellä tasolla, mitä kaikkea Hempankaaren työ- ja päivätoimintaan kuuluu. Asiakaslähtöisyyteen sekä korona-ajan muutoksiin liittyviin asioihin vastattiin jokaisessa ryhmässä samankaltaisesti.
Opinnäytetyön johtopäätökset osoittivat, että Hempankaaren työ- ja päivätoimin-nassa kuntoutuksen merkitys on keskeinen. Kuntoutus vaikuttaa niin sosiaalisesti, henkisesti kuin fyysisesti Hempankaaren asiakkaisiin. Korona-aika on muuttanut paljon Hempankaaren toimintaa, ja siihen liittyy niin negatiivisia kuin positiivia näkökulmia. Jatkossa olisi kiinnostava tutkia, miten Hempankaaren työ- ja päivä-toiminnassa asiat olisi voitu tehdä korona-aikana toisin sekä miten Hempankulman väkeä pystyttäisiin paremmin kuuntelemaan ja miten he pystyisivät ilmaisemaan tunteitaan ja mielialaansa paremmin.
Opinnäytetyö antaa kokonaiskuvan Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan kuntoutuksen merkityksestä kehitysvammaisille ohjaajien näkökulmasta. Opinnäytetyön pääkäsitteet olivat kehitysvammaisen työ- ja päivätoiminta, kuntoutus ja kehitysvammaisuus.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Hempankulman puolella tuotiin esille paljon konkreettisia esimerkkejä, mitä asiakkaiden kanssa tehdään kuntoutukseen liittyvissä asioissa, kun taas Hempankaaren työ- ja päivätoiminnan puolella tuotiin asiakkaiden tunteisiin liittyviä asioita sekä kerrottiin yleisellä tasolla, mitä kaikkea Hempankaaren työ- ja päivätoimintaan kuuluu. Asiakaslähtöisyyteen sekä korona-ajan muutoksiin liittyviin asioihin vastattiin jokaisessa ryhmässä samankaltaisesti.
Opinnäytetyön johtopäätökset osoittivat, että Hempankaaren työ- ja päivätoimin-nassa kuntoutuksen merkitys on keskeinen. Kuntoutus vaikuttaa niin sosiaalisesti, henkisesti kuin fyysisesti Hempankaaren asiakkaisiin. Korona-aika on muuttanut paljon Hempankaaren toimintaa, ja siihen liittyy niin negatiivisia kuin positiivia näkökulmia. Jatkossa olisi kiinnostava tutkia, miten Hempankaaren työ- ja päivä-toiminnassa asiat olisi voitu tehdä korona-aikana toisin sekä miten Hempankulman väkeä pystyttäisiin paremmin kuuntelemaan ja miten he pystyisivät ilmaisemaan tunteitaan ja mielialaansa paremmin.