Lukiolaisten stressin lieventäminen psykofyysisen fysioterapian menetelmin : opas lukiolaisille
Ryynänen, Olga; Raipala, Anita (2021)
Ryynänen, Olga
Raipala, Anita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070116733
Tiivistelmä
Keväällä 2020 alkanut koronatilanne ja sen myötä etäopiskeluun siirtyminen ovat lisänneet lukiolaisten stressiä ja kuormitusta. Psykofyysisen fysioterapian menetelmiä on käytetty apuna erilaisiin mielen ja kehon häiriötiloihin, joten sen vuoksi menetelmiä haluttiin hyödyntää ajankohtaisen ilmiön hallinnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää nuorten hyvinvointia ja ennaltaehkäistä stressin pitkittymistä. Tavoitteena oli luoda opas lukiolaisten stressin hallintaan, joka pohjautuu psykofyysisen fysioterapian
menetelmiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Muuramen lukiolle. Työ toteutettiin tutkivana kehittämistoimintana, jossa yhdistyy käytännön työ sekä tutkimus. Työhön valittiin psykofyysisen fysioterapian menetelmiksi hyväksymis- ja omistautumislähestymistapa, hengitysterapia, kehotietoisuusterapia, mindfulness eli tietoinen läsnäolo sekä rentoutumismenetelmät. Tutkimuksellinen osa rakentui kirjallisuuskatsauksen keinoin, jonka avulla tutkittiin valittujen psykofyysisen fysioterapian menetelmien vaikuttavuutta nuorten ja opiskelijoiden stressin lievityksessä. Tutkimuksia kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kymmenen. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Keskeisimmät tulokset osoittivat valikoitujen menetelmien olevan vaikuttavia stressin ja ahdistuksen lievitykseen, mielenterveyden kohentumiseen ja itsetuntemuksen lisääntymiseen nuorilla ja opiskelijoilla. Lisäksi tuloksissa tulivat esiin elämäntapojen muutokset, unen laadun parantuminen ja oppimiseen liittyvien
taitojen kehittyminen. Menetelmien vaikuttavuus oli riippuvainen harjoittelun määrästä, sillä useammat harjoittelukerrat tuottivat parempia tuloksia. Positiivisista tuloksista huolimatta tutkimuksissa nousi esiin jatkotutkimuksen tarve suuremmilla otannoilla sekä pidempiaikaisilla tutkimuksilla. Aihe osoittautui toistaiseksi vähän tutkituksi nuorten stressin lievityksessä.
menetelmiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Muuramen lukiolle. Työ toteutettiin tutkivana kehittämistoimintana, jossa yhdistyy käytännön työ sekä tutkimus. Työhön valittiin psykofyysisen fysioterapian menetelmiksi hyväksymis- ja omistautumislähestymistapa, hengitysterapia, kehotietoisuusterapia, mindfulness eli tietoinen läsnäolo sekä rentoutumismenetelmät. Tutkimuksellinen osa rakentui kirjallisuuskatsauksen keinoin, jonka avulla tutkittiin valittujen psykofyysisen fysioterapian menetelmien vaikuttavuutta nuorten ja opiskelijoiden stressin lievityksessä. Tutkimuksia kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kymmenen. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Keskeisimmät tulokset osoittivat valikoitujen menetelmien olevan vaikuttavia stressin ja ahdistuksen lievitykseen, mielenterveyden kohentumiseen ja itsetuntemuksen lisääntymiseen nuorilla ja opiskelijoilla. Lisäksi tuloksissa tulivat esiin elämäntapojen muutokset, unen laadun parantuminen ja oppimiseen liittyvien
taitojen kehittyminen. Menetelmien vaikuttavuus oli riippuvainen harjoittelun määrästä, sillä useammat harjoittelukerrat tuottivat parempia tuloksia. Positiivisista tuloksista huolimatta tutkimuksissa nousi esiin jatkotutkimuksen tarve suuremmilla otannoilla sekä pidempiaikaisilla tutkimuksilla. Aihe osoittautui toistaiseksi vähän tutkituksi nuorten stressin lievityksessä.