Dotting the I's:markkinointiviestintäsuunnitelma
Rasku, Tiina (2021)
Rasku, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081717033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021081717033
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimii aloitteleva suomalaisenglantilainen korubrändi Dotting the I’s. Dotting the I’s on pieni yhden työntekijän yritys, jolla ei ole aiempaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja on vasta aloittanut opettelemaan sosiaalisen median kanavien hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintää varten markkinointiviestintäsuunnitelman ja vuosikellon, joiden avulla markkinointiviestinnän toteutus olisi suunnitelmallista ja järjestelmällistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee markkinointiviestinnän työkalut mainonta, myynnin edistäminen, suhde- ja tiedotustoiminta, henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, digitaalimarkkinointi, suoramarkkinointi, brändihallinta sekä markkinoinnin vuosikello. Työkalujen käyttöä tutkittiin vain some-markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntämällä kilpailija-analyysimenetelmää (benchmarking) sekä teemahaastattelua. Kilpailija-analyysissa tehtiin havaintoja kahdeksan sosiaalisessa mediassa menestyneen yrittäjän sometilejä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin neljän muotialan yrityksen yhdyshenkilöiden kokemuksia sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä.
Tuloksena syntynyt markkinointiviestinnän suunnitelma pyrkii lisäämään toimeksiantaja yrityksen näkyvyyttä ja myyntejä. Suunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykytilaa, asetettu markkinointiviestinnän tavoitteet ja luotu markkinointiviestinnän strategia, jolla tavoitteet on tarkoitus saavuttaa. Tätä strategiaa noudattaen on määritetty tarvittavat toimenpiteet sekä tavoitteiden saavuttamista arvioivat mittarit. Vuosikelloon on listattu kuukausikohtaisesti sosiaalisessa mediassa hyödynnettävät aiheet ja teemat, julkaisutahti sekä tärkeät päivämäärät. The objective of this thesis was to form a practical and scheduled marketing communication plan for a small jewelry business Dotting the I’s. The entrepreneur is a Finnish woman based in England. She has recently started her journey in the world of social media and does not have a content creation and communication plan. Through a well-structured marketing communication and content creation plan the company will be able to target the right audience, in the right channel at the right time.
The theoretical part presents marketing communication tools such as advertising, promotion, public relations, personal selling, social media, digital marketing, direct marketing, brand management and marketing year clock. The empirical part introduced the used research methods benchmarking and theme interviews. Benchmarking was conducted through eight selected social media accounts, that had reach over 10 000 followers. The accounts included both celebrity and company accounts. The theme interviews were conducted with four different fashion brands, that all had over 10 000 followers on their Instagram accounts.
The result of this thesis is a marketing communication plan and a content creation year clock which will help Dotting the I’s to stay active, productive and on time in the selected social media channels. This will increase brand awareness and ultimately company sales. The marketing communication plan includes situational analysis, objectives, strategy, tactics, actions and control methods. The content creation year clock has important dates, themes and holidays marked, so that planning ahead relative and attractive content would be easier.
Opinnäytetyön teoriaosuus esittelee markkinointiviestinnän työkalut mainonta, myynnin edistäminen, suhde- ja tiedotustoiminta, henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, digitaalimarkkinointi, suoramarkkinointi, brändihallinta sekä markkinoinnin vuosikello. Työkalujen käyttöä tutkittiin vain some-markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin hyödyntämällä kilpailija-analyysimenetelmää (benchmarking) sekä teemahaastattelua. Kilpailija-analyysissa tehtiin havaintoja kahdeksan sosiaalisessa mediassa menestyneen yrittäjän sometilejä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin neljän muotialan yrityksen yhdyshenkilöiden kokemuksia sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä.
Tuloksena syntynyt markkinointiviestinnän suunnitelma pyrkii lisäämään toimeksiantaja yrityksen näkyvyyttä ja myyntejä. Suunnitelmassa on analysoitu yrityksen nykytilaa, asetettu markkinointiviestinnän tavoitteet ja luotu markkinointiviestinnän strategia, jolla tavoitteet on tarkoitus saavuttaa. Tätä strategiaa noudattaen on määritetty tarvittavat toimenpiteet sekä tavoitteiden saavuttamista arvioivat mittarit. Vuosikelloon on listattu kuukausikohtaisesti sosiaalisessa mediassa hyödynnettävät aiheet ja teemat, julkaisutahti sekä tärkeät päivämäärät.
The theoretical part presents marketing communication tools such as advertising, promotion, public relations, personal selling, social media, digital marketing, direct marketing, brand management and marketing year clock. The empirical part introduced the used research methods benchmarking and theme interviews. Benchmarking was conducted through eight selected social media accounts, that had reach over 10 000 followers. The accounts included both celebrity and company accounts. The theme interviews were conducted with four different fashion brands, that all had over 10 000 followers on their Instagram accounts.
The result of this thesis is a marketing communication plan and a content creation year clock which will help Dotting the I’s to stay active, productive and on time in the selected social media channels. This will increase brand awareness and ultimately company sales. The marketing communication plan includes situational analysis, objectives, strategy, tactics, actions and control methods. The content creation year clock has important dates, themes and holidays marked, so that planning ahead relative and attractive content would be easier.